قبل از اینکه به مبحث طراحی لوگو بپردازیم ابتدا باید هدف از طراحی لوگو مشخص شود. در مقالات قبلی تعیین هدف قبل از هرگونه اقدام به طراحی لوگو را به طور کامل شرح داده ایم و از اهمیت و نقش پررنگ آن در یک برند سخن گفته ایم. معمولا هدف از طراحی لوگو در برندینگ درست دیده شدن می باشد.
بررسی و تحلیل رفتار رقبا
پس از تعیین و تایید هدف ابتدا باید مشخص کنیم که در زمینه کاری و بین رقبا چه نوع نمادهایی بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است و چه مخاطب هایی مجذوب چه نوع لوگوهایی شده اند.
بدست آوردن سلیقه مشتری
سپس باید سلیقه مدیران و صاحبان برند که قرار است طراحی لوگو برای تجارتشان انجام شود را بدست آورید. پس از بدست آوردن سلیقه مشتری شروع به جمع آوری اطلاعات کنید ، بدین معنا که تمام نمادهایی که متناسب با تجارت مورد نظر است را جمع آوری کنید و مشخص کنید چه نماد و نشانه هایی در کنار یکدیگر جلوه بیشتری در لوگو دارند. سپس اطلاعات جمع آوری شده را با سلیقه صاحبان برند یا مشتریان مطابقت دهید. به عنوان مثال مشتری در نظر دارد اشکال دایره ای شکل در لوگو خود به کار ببرد . شما به عنوان یک طراح ماهر باید توجه داشته باشید که از اشکال چهارگوشه مانند مربع ، مستطیل و متوازی الاضلاع و اگر در نظر دارید حروف انگلیسی در لوگو طراحی کنید از حروف E یا F استفاده نکنید ، زیرا این نوع اشکال گوشه دار نماد پایداری می باشند و ممکن است حس سکون و ایستایی را به مخاطبان القا کنند. اشکال دایره ای حس حرکت را به همراه دارند و می توان از دایره ، بیضی ، خطوط منحنی و حروف انگلیسی P و O مطابق سلیقه مشتری در طراحی لوگو استفاده کنید.
طراحی اولیه لوگو بر روی کاغذ
پس از بدست آوردن سلیقه مشتری و انتخاب نمودن نمادهای متناسب با برند باید بر روی کاغذ اتود (طرح دستی) بزنید و ایده پردازی کنید. با توجه به اینکه تمام جذابیت یک لوگو به رمز و راز پنهان شده در بطن آن است ، در نظر داشته باشید که نه تنها یک لوگو جذاب و گیرا باید طراحی کنید بلکه موظف هستید شعار برند مورد نظر را در لوگو به طور غیرمستقیم بیان کنید. به عنوان مثال به لوگوی فرمول یک توجه کنید با استفاده از حرف F و خطوطی که نمایانگر سرعت هستند عدد ۱ در میان آنها طراحی شده است. این طراحی لوگو ماهرانه هم نام فرمول یک را به مختصر بیان کرده است و هم با طراحی خطوطی که نشان دهنده ی حرکت می باشند اشاره به سرعت دارد.
قرار دادن شعار برند در لوگو
پس از ایده پردازی در طراحی لوگو و قرار دادن شعار برند در لوگو و تایید طرح نهایی توسط مشتری به مرحله اجرا می رسیم.
تا این مرحله لوگوی طراحی شده ما بر روی کاغذ می باشد و باید در برنامه های طراحی ، پیاده سازی و اجرا شود. در مقالات قبلی آموزش های طراحی لوگو در نرم افزارهای طراحی مانند کورل ، فتوشاپ و Illustrator بیان شده است. شما با توجه به نیاز و نوع طراحی لوگو خود می توانید با یکی از این نرم افزار های قدرتمند طراحی ، طراحی لوگو خود را به اتمام برسانید.
در پایان هم باید بدانید که طراحی لوگو مانند هر حرفه ی تخصصی دیگری نیاز به یک تیم متخصص و ماهر دارد و نمی توانید گرافیک ، دانش بازار ، مبانی فنی ، مسائل حقوقی و کپی رایت را یک جا به صورت تخصصی دنبال کنید و با اتکاء به این تخصص ها اقدام به تحقیق ، جمع آوری اطلاعات ، ایده پردازی ، طراحی و اصلاح طراحی لوگو کنید. در این مقاله آشنایی سطحی با مسائل طراحی لوگو بیان شد اما اگر به طراحی لوگو به عنوان یک حرفه ی تخصصی نگا می کنید سعی داشته باشید به عنوان بخشی از یک تیم طراحی لوگو وظیفه خود را به صورت کاملا تخصصی و دقیق اجرا نمائید.
اگر یک طراح لوگو آماتور هستید پیشنهاد مائده دیزاین به شما سه راهکار است : دیدن ، یادگیری ، تمرین!