تاریخچه طراحی لوگو : همانطور که می دانید هدف اصلی برای طراحی لوگو ، نشان و نمادهای گوناگون در جهت هویت بخشیدن به اثر یا محصولات می باشد. از این پس طراحی لوگو و نماد به چندین هزار سال قبل در طول تاریخ برمیگردد. زمانی که مصریان باستان برای تشخیص حیوانات خانگی خود نقش و نمادهای خود را بر آنها می بستند یا رومی های باستان و یونانی ها بر روی ظروف سفالی ساخته شده نشانی هک می کردند تا معرف تولیدکننده آن اثر باشد.
از قرن ۱۲ میلادی و قرون وسطی از نقش های هک شده بر روی اسلحه برای شناسایی اموال اشرافی استفاده میشد. همچنین در آغاز قرن ۲۰ میلادی با تولد صنعت تبلیغات و چاپ رنگی ، طراحی لوگو و آرم به سمت و سوی تصاویر ملی ، کشاورزی ، دریایی و غیره تمایل بیشتری نشان داد و مردم هم به راحتی معنا و شعار علامت ها و نمادها را درک و دریافت نمودند. به عنوان مثال نمادهای های استفاده شده در علامت های ملی (تاج ، پرچم و اسلحه) نشان دهنده ی کرامت و عظمت بودند ، در حالی که نمادهای استفاده شده در علامت های کشاورزی (خوشه ی گندم و حیوانات مزرعه) نشان دهنده ی خلوص ، طراوات و وفور نعمت بوده است.
باید بدانید که امروزه لوگو و نمادها مانند قرون وسطی نشان دهنده ی واقعیت ها نمی باشند و اشاره ی مستقیم به محصولات ندارند. به عنوان مثال در سطح دنیا سیگار با وجود تمام ضررهایی که دارد با تبلیغات و نشان های پر زرق و برق تبلیغ می شود و در نماد و لوگوی آن حرفی از مضر بودن سیگار به میان نمی آید.
در گذشته لوگوهای کلاسیک که به لوگوهای شلوغ و پیچیده مشهور هستند بسیار پر طرفدار و کاربردی بوده است. در حالی که امروزه با پیچیده تر شدن زندگی ، طراحی لوگوها به سمت ساده گرایی تمایل بیشتری نشان داده اند و به لوگو و نمادهای قابل فهم تری تبدیل شده اند. همچنین در موازت با ساده گرایی ، طراحی لوگوها در بطن خود شعار یا پیامی را پنهان می کنند. اندکی ابهام در طراحی لوگو بیننده را به فکر وا میدارد و مخاطب برای دریافت پیام لوگو وقت و دقت بیشتری را صرف ارتباط گیری با لوگو می کند و به راحتی از کنار طراحی لوگو عبور نمی کند.
در تصویر زیر سیر تکاملی طراحی لوگو شل را در قرن بیستم مشاهده می کنید:
جلوه های بصری از گذشته تا کنون در ارتباط برقرار کردن با افراد بسیار موثر و جذاب بوده است. هر برند یا صنعتی با داشتن یک لوگوی مناسب می تواند در طول چند ثانیه هویت ، شناسنامه ، زمینه و دوره ی فعالیت خود را برای مخاطبین تعریف کند. فقط کافی است لوگویی مناسب با نوع تجارت مدیران برندها طراحی شده باشد. اما باید در نظر داشته باشید که حتی یک لوگوی به اصول طراحی شده هم در طی زمانی کوتاه شناخته و مشهور نمی شود بلکه لوگوهای موفق هم تنها با استفاده زیاد در دوره ی زمانی بلند در سطح جهانی مطرح و شناخته شده اند.
در نتیجه همین حالا برای طراحی لوگو مدرن ، استاندار و جذاب برند یا شرکت خود اقدام به ثبت سفارش در مجموعه مائده دیزاین کنید.