در واقع آرم (ARMM) چهارچوبی جهت طراحی لوگو می باشد. خیلی از افرادی که در زمینه بازاریابی، مارکتینگ و یا در زمینه طراحی لوگو کار می کنند با این چهار چوب آشنایی دارند و سعی می کنند در طراحی هر گونه لوگویی از چهار مشخصه ی توجه، واکنش، معدن کاری و حافظه استفاده کنند.
- توجه: به معنای جلب توجه سازی برای طراحی لوگو است.
- واکنش: به معنای جواب و واکنشی است که کاربر نشان می دهد .
- معدن کاری: به معنای اینکه لوگو یک معنایی داشته باشد.
- حافظه: به این معنا که لوگو به گونه ای باشد که افراد بتوانند لوگو را به خاطر بسپارند .
اما این مباحث درباره طراحی لوگو از کجا آمده؟
واقعیت اینست که این مباحث از انسان های نخستین برگرفته شده و محققین متوجه شدند که مباحث و مواردی بوده که توجه ما را به خودش جلب می کرده است؛ مثلاً اگر خطری بوده، یک چیز جدیدی را می دیدند یا بر فرض اگر غذا پیدا می کردند و غیره … این چهار عمل اتفاق می افتاد .
حال طراحان از این چهار روش برای طراحی لوگو استفاده می کنند. یک دانشی پشت بحث توجه در طراحی لوگو هست که از نسل انسان های اولیه به ما منتقل شده است. افرادی که در زمینه بازاریابی و طراحی لوگو کار می کنند %۹۹/۹ با این بحث آشنا هستند .
- مبحث توجه :
خود مبحث توجه در طراحی لوگو به سه زیر مجموعه تبدیل می شود :
- یک چیز کاملا متفاوت
- بزرگنمایی یک نکته
- نکته مخفی در کار گذاشتن
۱٫ یک چیز کاملاً متفاوت: یعنی شما در طراحی لوگو برای جلب توجه خیلی خوب است که یک چیز کاملاً متفاوت را در نظر بگیرید، چرا؟ چون انسان های نخستین وقتی یک چیز کاملاً عجیب را می دیدند توجهشان جلب می شد و تا حدودی می ترسیدند و می گفتند این چیست؟ و جریان “این چیز جدید چیست؟”
اصولاً چیزهایی که جدید باشند باعث می شود که ما توجهمان نیز، چون دارای آن DNA هستیم، جلب بشود .
۲٫ بزرگنمایی یک نکته: در واقع به تقییر دادن یک پارت و یک قسمت از چیزی به شکل عجیب در طراحی لوگو را بزرگنمایی یک نکته می گوییم. اگر دقت کرده باشید باز همان انسان های اولیه اگر از مار می ترسیدند یا وحشت داشتن سعی می کردند از همون رنگ و شکل در جنگ هایشان استفاده کنند. در جنگ غلو می کردند و توجه دشمن را به آن جلب می کردند. بنابراین سعی می نمودند با غلو کردن مطلب یک کار کاملاً متفاوت انجام بدهند. ما نیز در طراحی لوگو سعی می کنیم و پیشنهادمان نیز همین است که افراد در طراحی لوگو این کار را انجام بدهند. مثلاً بر فرض اگر لوگوی ال جی را در نظر بگیریم گویا ال جی یک صورت به هم ریخته است در حالیکه آدم مقداری غلو کرده و یک لبخند، دماغ و چشم خاصی را برای آدم در طراحی لوگو در نظر گرفته است.
در عین حال نام ال جی را هم در لوگو نوشته است. حتی در تبلیغات مختلف اگر نگاه کنید آقا و خانومی را می بینید که در آن ها با فتوشاپ تغییراتی را اعمال می کنند که توجه مشتری جلب شود. انسان های نخستین هم در جنگ از چیزی شبیه این استفاده می کردند.
۳٫ نکته مخفی در کار گذاشتن: ما باید نکته ای را در طراحی لوگو مخفی نماییم تا افراد آن را بتوانند بیابند.
لوگوی NBC مثال خوبی است. آن ها با قرار دادن طاووس در رنگ ها، اقدام به کارگذاری نکته مخفی در طراحی لوگوی خود کردند. باز اگر بخواهیم برگردیم به چرایی این قضیه که مخفی بودن یک مسئله چگونه توجه ما را جلب می کند، بازهم می توانیم بگوییم انسان های نخستین در صورت مواجه با یک بوته یا حیوانی که در یک جا مخفی بوده است و آشکار نبود می ترسیدند که باعث جلب توجه آن ها می شد و سمت آن می رفتند تا متوجه آن شوند. برای مثال خودتان را در یک کنسرتی تصور کنید که در حال تماشا هستید اما صحنه را نصفه و نیمه تماشا می کنید ولی دوست دارید صحنه را کامل ببینید به همین دلیل سرتان را این طرف و آن طرف می کنید تا بدانید روی صحنه چه اجرایی می شود یا حتی یک نوشته یا تابلویی اگر باشد که یک قسمتش مخفی شده باز به دنبال این هستید در این تابلو چه چیزی پنهان شده است.
به همین دلیل تکنیک مخفی سازی در طراحی لوگو بسیار عالی بوده و پیشنهاد می شود که از آن در طراحی لوگو استفاده کنید .
- مبحث واکنش :
همین ارتباط برای فاکتور بعدی که واکنش باشد نیز وجود دارد. یعنی عکس العملی در قبال آن توجه از ما ساتع می شود که این بستگی به آن طراحی لوگو دارد. ژن واکنش از انسان های نخستین به ما به ارث رسیده و همینطور از این نسل به نسل بعدی نیز منتقل شده است. این انسان های نخستین وقتی یک چیزی توجهشان را جلب می کرد عکس العملی نشان می دادند مثل فرار، خوش حالی، غم و یا حالا بر اساس بی اختیاری یا چیزی که یاد گرفته بودند. این قضیه را افراد سعی می کنند در علم طراحی لوگو انجام بدهند ولی در دستور بازاریابی، ما اصولاً روی سه احساس عمده تمرکز می کنیم. عصبانیت، دوستانه، احساس سوم هم چیزی ما بین این دو. معنی عصبانیت این نیست که ما خیلی با حالت خشم و خشونت طراحی لوگو کنیم، بلکه بیشتر معنای حالت چیره بودن را می دهد. یعنی لوگویی که حالت قدرت خیلی بالایی دارد، لوگویی که حالت فعال دارد یا لوگویی که سعی می کند خودش را یک سر و گردن بالاتر از دیگران نشان بدهد .
زمانی که از احساس دوستانه صحبت می کنیم در واقع از یک لوگوی باحال، جذاب، بامزه، دوستانه، صادق و چیزی شبیه آن داریم صحبت می کنیم. برای اینکه ما بعد از جلب توجه بتوانیم یک حس را به فرد خاصی که در واقع مد نظر ماست منتقل کنیم و بخواهیم عکس العملی را از طرف مقابل بگیریم، ما می توانیم از شکل ها و المان هایی استفاده کنیم تا به آن چیزی که مد نظرمان است دست پیدا کنیم. برای مثال در حالت طراحی لوگو به سبک عصبانیت: مثلث، خط های عمودی، خط های نامنظم و شکل هایی که در واقع نظم خاصی ندارند به کارمان می آید .
در حالت طراحی لوگو به سبک دوستانه ما در واقع از دایره، خط های موازی، خط های افقی و شکل هایی که همگی حالت نظم و هارمونی دارند استفاده می کنیم.
مجموعه مائده دیزاین با ارائه خدمات طراحی لوگو در خدمات شما مشتریان گرامی می باشد