طراحی لوگوتایپ : یکی از جذاب ترین ژانرهای طراحی لوگو، سبک تایپوگرافی یا لوگوتایپ می باشد. طراحی لوگوی منحصر به فرد و جذاب که در عین حال ساختاری ساده داشته باشد ، نیازمند به فکر و نگاهی خلاق ، ایده پرداز و مبتکر است. همچنین استفاده از نام برند که می تواند تک کلمه ای ، تک حرفی یا حتی مخفف چند کلمه باشد ، در زمینه ی طراحی لوگو ، تجارت و رقابت ها بسیار جذاب ، گیرا و حرفه ای می باشد. یک طراحی زیبا و استاندارد به سبک لوگوتایپ بستگی به استفاده درست از انواع فونت ها دارد. در این مقاله قصد داریم طراحی لوگو را به سبک تایپوگرافی محدود کنیم ، به ادامه مطلب توجه کنید.
نکات کلیدی در طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی (لوگوتایپ)
۱- یکی از جالب ترین تکنیک های کاربردی در لوگوتایپ ها تکنیک کم یا کوتاه کردن حروف در ساختار لوگو می باشد. به تصویر زیر توجه کنید ، لوگوتایپ این برند با کوتاه کردن قسمتی از حرف ابتدایی نام برند معنای تازه و متفاوتی را به مخاطبان منتقل می کند.
۲- استفاده از تکنیک ادغام حروف با یکدیگر در عین حال که لوگو از خوانایی بالایی برخوردار باشد ، لوگوتایپ را بسیار حرفه ای و تخصصی نمایش می دهد همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید ، حروف اول نام برند که E و B می باشد به گونه ای با یکدیگر ادغام شده اند که با اندکی دقت قابل تشخیص می باشند و پیام خود را به مخاطبان منتقل می کنند.
۳- یکی دیگر از عناصر تاثیرگذار در طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی ، استفاده از رنگ های مختلف و مینیمالیستی برای ایجاد فضای منفی می باشد. همانطور که می بینید در تصویر زیر تمام حروف لوگو با رنگ مشکی نوشته شده اند و با استفاده از دو مثلث مشکی حرف N بر روی پس زمینه زرد رنگ نمایش داده می شود. این لوگو ساختاری ساده و در عین حال طراحی زیرکانه و رمزآلودی دارد.
۴- ایجاد تعادل و کنتراست یکی از المان های ضروری در لوگوتایپ ها می باشد. رعایت تعادل در لوگوی زیر که بسیار جذاب ، جالب و تخصصی طراحی شده است به راحتی به چشم می خورد ، به تعبیری این لوگوتایپ ساختاری از جنس یک فلش دارد که در هر قسمت از لوگو اشاره به مفهومی دارد.
۵- استفاده از سمبل ها و نمادهای گوناگون که نشانگر و القاکننده مفهومی می باشند در لوگوتایپ به انتقال حس ها و مفاهیم کمک بسیاری می کنند. به عنوان مثال نماد (+) در اولین وهله بیان کننده انرژی مثبت و حس سرزندگی می باشد ، در لوگوی زیر تداعی کننده سلامتی و اشاره به بخش خیریه کمپانی یا شرکت دارد.
۶- ادغام حروف و نمادها با یکدیگر تاثیرگذاری بالایی بر مخاطبان دارد. در واقع اگر شما بتوانید در طراحی لوگوی خود نمادی را جایگزین بخشی از یک حروف کنید به طوری که مخاطبان با اندکی دقت و توجه پیام لوگو را دریافت کنند ، یک لوگو حرفه ای و خلاقانه طراحی کرده اید. به عنوان مثال در تصویر زیر علامت آمپرسنت ، به طور زیرکانه و هوشمندانه قسمت راست حرف A را پوشش می دهد در حالی که هر بیننده ای با دیدن این لوگو دریافت خواهد نمود که این لوگو از ادغام یک حرف و یک نماد تشکیل شده است.
ویژگی های منحصر به فرد یک لوگوتایپ حرفه ای
۱- خوانایی
یک لوگوتایپ تجاری ، هرچقدر هم که زیبایی بصری ، تکنیک های تخصصی و فنی ، استانداردهای جهانی در ساختار و طراحی آن رعایت شده باشد ؛ اگر در نگاه اول قابلیت خوانایی سریع را نداشته باشد و پیام یا شعار برند را به مخاطبان منتقل نکند هیچ جایگاهی در ذهن مخاطبان کسب نمی کند و ثبت نمی شود. در نتیجه مهم ترین عنصر در تاثیرگذاری بر مخاطبان خوانایی لوگوتایپ می باشد.
۲- کوتاهی نام در طراحی لوگوتایپ
در بعضی موارد ممکن است نام یک برند یا کمپانی طولانی و از چند کلمه تشکیل شده باشد. توجه داشته باشید که هر چه نام برند در طراحی لوگو شما کوتاه تر باشد لوگو قابلیت جذب بیشتری دارد. همچنین به دلیل اینکه دو چشم انسان به صورت افقی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند ، افقی بودن طراحی لوگو به جذابیت آن می افزاید. به طراحی لوگو زیر توجه کنید ، تصویر زیر نمونه طراحی یک لوگو خوب و کوتاه می باشد.
۳- ضخامت و جهت حرکت مناسب در طراحی لوگوتایپ
انتخاب درست میزان ضخامت ساختار لوگو ، جهت حرکت و میزان نرمی و انحنا ، مورب یا صاف بودن طراحی لوگو می تواند در حوزه برندینگ و استراتژی شعار و پیام برند را تقویت کند.
۴- استفاده از ایده بصری تک واژه ای
طراحی یک ایده بصری متفاوت در بطن طراحی لوگوتایپ آن را از تمام طراحی لوگوهای دیگر متمایز می کند. ایده پردازی در طراحی لوگو باید کاملا با زمینه فعالیت برند یا شرکت و خود لوگو مطابقت داشته باشد. بهتر است ایده طراحی شده به اندازه ای قابل تشخیص و شناخت باشد که بتوانیم آن را با چند واژه ساده و مختصر تشریح کنیم. به عنوان مثال می توان به دو دست درون هم در لوگوتایپ صادراتی دیماز یا واژه ی SOS در لوگوتایپ رایانه کمک اشاره نمود.
۵- متفاوت بودن و مطابقت داشتن ایده های بصری با ایده های کلامی
تمام ارزش یک لوگوتایپ موفق ، متفاوت بودن حروف آن با فونت های معمولی می باشد. حروفی ارزشمند است که ایده های طراحی شده در لوگوتایپ را به درستی به مخاطبان منتقل کند ، هرچند که در نگاه اول قابل فهم نباشد. لوگوتایپ های موفق و مشهور به گونه ای طراحی شده اند که تمام جنبه های مختلف آن ها از جمله ایده های بصری و ایده های کلامی با یکدیگر مرتبط و هماهنگ هستند.
۶- سادگرایی در طراحی لوگو
یکی از تکنیک های کاربردی در طراحی لوگوتایپ ها در جهت ساده گرایی استفاده از المان های شبیه به اشکال هندسی ساده می باشد. در صورت استفاده از نماد یا سنبل های مختلف ، هر چه بیشتر از نمادهایی که به اشکال هندسی مانند دایره ، مثلث و مربع نزدیک ترند استفاده کنید ؛ لوگوی شما از جذابیت بصری بالاتری برخودار می شود و سرعت بیشتری به ثبت در ذهن مخاطبان می بخشد. به تصویر زیر توجه کنید ، طراحی لوگوی شرکت اوراکل نمونه ی خوبی در زمینه ساده گرایی و استفاده اشکال در ساختار لوگو می باشد. همانطور که می بینید اولین حرف لوگو به شکل دایره یا بیضی طراحی شده است.
اهمیت لوگوتایپ ها در برندینگ
اگر در طراحی لوگو حرفه ای ورود کرده باشید ، خواهید دید که تمام لوگوهای موفق در دنیای رقابت ها میان تجارت های مختلف علاوه بر اینکه از یک نماد تصویری به عنوان لوگو استفاده می کنند ، نوعی نوشته که لوگوتایپ نام دارد را هم برای برند خود در نظر گرفته اند که می تواند از ادغام یک حرف تا دو یا سه کلمه هم تشکیل شده باشد. حتی برخی از شرکت های معتبر ترجیح می دهند تنها از تایپوگرافی در طراحی لوگو خود استفاده کنند. زیرا معتقدند به این شکل زودتر در ذهن مخاطبان ثبت و یادآوری می شوند.
با توجه به اینکه هر فونتی بیانگر احساسات و مفاهیم خاصی می باشد ، ولی هیچ فونتی به طور اختصاصی برای لوگو شما طراحی نشده است ، ضمن اینکه همه ی این فونت ها را بسیاری از افراد در انواع امور گرافیکی استفاده کرده اند. طراحی لوگوتایپ متناسب با نماد تصویری دلخواه شما می تواند جانی تازه به لوگو ببخشد و القا کننده احساسات متفاوت در مخاطبان باشد. همچنین یک تایپوگرافی نامناسب می تواند موجب تخریب ساختار یک لوگو حرفه ای و خلاقانه شود.
یک لوگوتایپ استاندارد و حرفه ای شامل موارد زیر می باشد:
فونت اختصاصی : فونت استفاده شده در طراحی لوگوتایپ باید خاص و متناسب با زمینه فعالیت برند باشد. در واقع تا حد امکان هیچ فونت و نوع طراحی مشابه دیگری از آن نباید در هیچ جای دنیا دیده شود یا ساختار و فرم آن نباید تداعی کننده لوگوی دیگری باشد.
هماهنگی و مرتبط بودن با ساختار لوگو : لوگوتایپ ها باید به گونه ای طراحی شوند که با گرافیک تصویر لوگو و ساختار لوگو هماهنگی و تناسب داشته باشند.
زیبایی و جذابیت بصری : در یک طراحی لوگو موفق تنها المان موثر در جذابیت و زیبایی آن ، رمزآلود بودن ساختار لوگوتایپ می باشد. به تعبیری لوگوتایپ ها با حفظ پل ارتباطی با لوگوهای تصویری در صورتی که طراحی لوگو ترکیبی باشد ، باید به تنهایی هم جلوه گر باشند و زیبا به نظر برسند.
انعکاس دهنده ی مفاهیم و شعار برند : هر چند که لوگوتایپ ها نوشته هستند ، اما زمانی که در مقابل چشم بیننده ها قرار می گیرند به عنوان تصویر محسوب می شوند. پس می توانند القا کننده حس اعتماد باشند یا احساس ناشی از بی اعتمادی را به همراه داشته باشند. یک طراحی لوگوتایپ موفق باید بداند که در چه حد می خواهد با مخاطبان ارتباط برقرار کند. صمیمی باشد یا جدی ، می تواند ساکن باشد یا متحرک؟ به تعبیری نوع ارتباط برقرار کردن لوگوتایپ با مخاطبان در جهت اهداف برند ، میزان موفقیت لوگو را تعیین می کند.
امیداریم از این مقاله نهایت لذت و یادگیر را برده باشید.