پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو (قسمت سوم) : همانطور که می دانید لوگوها از مهم ترین عناصر در تاسیس یک برند یا تجارت می باشند. در مقالات قبلی مراحل آماده سازی و طراحی اولیه لوگو بیان شد. با توجه به بیان چند مرحله ای طراحی لوگو دریافت خواهید کرد که یک طراحی لوگو حرفه ای و منحصر به فرد پروسه ای عظیم و تخصصی می باشد و نیاز به طراحان ماهر و حاذق دارد. در این مقاله به ادامه مراحل طراحی اولیه لوگو و سایر مراحل دیگر می پردازیم.
طراحی اولیه
۱۲- استفاده از شیوه ی منحصربه فرد تایپی
ممکن است یکی از متقاضیان ، طراحی لوگوی خود را به سبک تایپوگرافی سفارش دهد. در طراحی لوگو به سبک تایپوگرافی استفاده از هرگونه اشکال و نمادهای اضافی غیرمجاز می باشد. شما تنها مجازید از نام تجاری برند یا شرکت در خلق لوگویی جذاب و منحصر به فرد استفاده کنید. از این پس اطلاعات خود را در تایپوگرافی بالا ببرید و طراحان برجسته ای که در این سبک موفق بوده اند را بررسی کنید.
۱۳- در نظر گرفتن فاصله ای در اطراف لوگو
در برخی از طراحی لوگوها بسته به نوع استفاده از لوگو باید در نظر داشته باشید که فضای اطراف لوگو را چگونه طراحی کنید. بعضی از لوگوها بدون هیچ فضایی در اطراف خود ، در امور تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی دیگر نیز با فضایی در اطراف لوگو و حتی با پس زمینه ای خاص استفاده می شوند. برای نمونه به تصویر زیر توجه کنید.
۱۴- استفاده ی موثر از فضای منفی در لوگوها
برخی از بهترین و موفق ترین لوگوها در طراحی خود از معنایی پنهانی در فضای منفی استفاده کرده اند. به عنوان مثال طراحی لوگوی فدکس (Fed Ex) که از ترکیب حروف X و E برای ایجاد پیکانی در فضای منفی استفاده کرده است ، از بهترین نمونه های طراحی لوگو در فضای منفی می باشد. به بیانی دیگر یک طراحی لوگو موفق باید در اولین نگاه بسیار ساده به نظر آید ؛ اما پس از کمی دقت و بررسی بیشتر ، جزئیات جالب و بسیار سنجیده ای را آشکار کند.
۱۵- لوگو را فعال طراحی کنید ، نه منفعل!
طراحی لوگوی توییتر (twitter) ، در طی چند سال از فرم یک پرنده ی ثابت به یک پرنده ی در حال حرکت تبدیل شده است. این امر در تجارت هایی که القا کننده ی جنبشی خاص به مخاطبان در کسب و کار خود هستند بسیار موثر می باشد. برای اضافه کردن حس حرکت و جنبش به طراحی لوگو کافی است در اندازه ، موقعیت و چرخش عناصر درون طرح تغییر ایجاد کنید.
۱۶- تفاوت های فرهنگی
باید بدانید که در جامعه های غربی حرکت به سمت چپ نشان دهنده ی حرکت به عقب یا پس رفتی می باشد. این تفکر مبتنی بر این امر است که مطالب را از چپ به راست می خوانند و می نویسند. همچنین در ژاپن رنگ سفید را نشانه ی مرگ می دانند ، در صورتی که در ایران رنگ سفید نشانه ی آزادی و سربلندی است و پر از انرژی مثبت می باشد. بنابراین مطمئن شوید که مرکز تجارت کارفرمایتان کجا قرار دارد و بر اساس شرایط هر شخص طراحی لوگو انجام دهید.
قسمت چهارم پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو در مقاله بعدی ارائه می شود.