در مبحث طراحی لوگو که یک مقوله بسیار قابل توجه در برندینگ محسوب می شود. با ساختار در طراحی لوگو رو به رو هستیم. ساختار یا اجزاء تشکیل دهنده ی لوگو یعنی بخش های مختلف یک لوگو که به عنوان یک اتود یا طرح هدفمند و مطابق با شعارها ، ارزش ها و اهداف برند می باشد.
مراحل ساختار در طراحی لوگو باید به گونه ای طی شود که تمام ساختار لوگو قابل شرح و تقسیم بندی شود. به عبارتی لوگویی جذاب و موفق می باشد که قابلیت تشریح و توضیح هر قسمت آن ممکن باشد. هر لوگویی که فاقد توضیحات و رفتار غیرحرفه ای باشد از اعتبار به عنوان یک لوگوی حرفه ای ساقط می شود.
مراحل ساختار در طراحی لوگو
ایده و اتود
اولین گام در طراحی لوگو با توجه به خواسته ها و اهداف برند ، ایده پردازی همراه با خلاقیت و نوآوری می باشد. به طور کلی ایده به عنوان زیرساخت و سنگ بنا در ساختار طراحی لوگو است.
طراحی لوگو هر چند براساس استاندارهای جهانی و اصول ، طراحی شود اگر فاقد پیام ، شعار و ایده باشد از نظر برندها عملا هیچ کارایی ندارد و این حرکت آسیب جدی به زمینه طراحی لوگو وارد می کند. مهم ترین هدف از طراحی لوگو حرفه ای القا کردن پیام یا شعار برند به مخاطبان می باشد. لوگویی که تنها معرف نام برند باشد حرفه ای و استاندار نمی باشد. در یک گفتار دیگر لوگویی که ضعف در ایده داشته باشد ما را از بررسی بقیه بخش های لوگو باز می دارد و به کلی طرح مردود می شود.
راهکاری مناسب در بخش ایده پردازی طراحی لوگو وجود دارد. معمولا لوگوهایی که ایده دولایه ای داشته باشند موفق تر و تاثیرگذارتر واقع شده اند.
لایه اول : طرح و ایده ساده تری که در نگاه اول مخاطبان قابل فهم باشد و آنالیز شود.
لایه دوم : رمز و شعاری که طراح حرفه ای در لوگو تعبیه می کند و بعد از به چالش کشیدن ذهن مخاطب ، پاسخی هیجان انگیز به سوال های ایجاد شده در ذهن مخاطب می دهد و رمزگشایی می کند. این امر باعث می شود که تا همیشه لوگو در ذهن مخاطب تثبیت شود و مادام جذابیت خاص خودش را داشته باشد.
طراحی لوگو
بعد از مبحث ایده پردازی خلاقانه به طراحی و ساختار لوگو می پردازیم :
همانطور که بدون ایده و شعار مناسب در لوگو نمی توان مخاطب را جذب کرد همچنین به تنهایی اگر لوگوی طراحی شده ایده خوبی داشته باشد اما طراحی جذاب و زیبایی نداشته باشد در جذب مخاطب شکست خورده محسوب می شود.
طراحی لوگو به سه دسته تقسیم می شود:
لوگوی نوشتاری
لوگوی تصویری
ترکیب لوگوی نوشتاری و تصویری
تبلیغات و انتشار لوگو
بعد از ایده پردازی و طراحی و ساختار لوگو به تبلیغات ، اجرا و انتشار لوگو می پردازیم.
تبلیغات و انتشار لوگو از دو بعد کیفی و کمی قابل بررسی می باشد:
از لحاظ کیفی باید کیفیت ، مرغوبیت و مصادیق آن در تبلیغات طراحی لوگو لحاظ شود.
در کَمی همانطور که مشخص است به صورت یک قانون کلی هر چه بیشتر تبلیغات لوگوی طراحی شده انجام شود. به شناخته شدن برند و تاثیرگذاری بیشتر آن سرعت می بخشد.
در پایان باید بدانیم که اگر طراحی لوگو ایده پردازی خلاقانه ، مناسب و طراحی و ساختار ایده آلی داشته باشد اما اگر تبلیغات غیراصولی صورت گرفته باشد تمام سرمایه های فکری و اجرایی بر باد رفته است. به عبارت دیگر تبلیغات نامناسب فرصتی به معرفی درست و اصولی لوگو نداده است. درست مانند ساختمانی زیبا و جذاب که براساس تمام استاندارهای جهانی بنا شده است اما دقیقا دیواری بلند و کاهگلی درست در مقابل آن قرارگرفته است و مانع دید ساختمان می گردد.