

پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو (قسمت اول) : طی مقالات قبلی گفته شد که مهم ترین عامل در موفقیت یک لوگو ساده گرایی یا مینیمالیست بودن آن می باشد. در این مقاله جهت های مختلف طراحی لوگو را بررسی خواهیم کرد و از زاوایای مختلف به طراحی لوگو نگاه می کنیم.
آماده سازی برای طراحی لوگو
۱- تمام پیش طرح های خود را نگه دارید.
در مرحله آماده سازی برای طراحی لوگو پس از شناسایی مخاطبین و رقبای خود ، تمامی طرح های قبلی خود را نگه دارید. مارتین کریستی اظهار می کند : پیشطرح های قدیمی می تواند منبع الهامات جدید باشند. فقط به دلیل اینکه طرح های اولیه شما دلخواه مشتری نبوده است دلیل بر این نمی شود که کلا مناسب و جذاب نیست . از طرح های اولیه خود استفاده کنید و با ذره ای ایده پردازی ، لوگویی جذاب و منحصر به فرد را طراحی کنید. هیچگاه طرح های اولیه خود را دور نیندازید زیرا آن ها یک منبع ارزشمند را تشکیل می دهند.
۲- از وسوسه ی تقلید دوری کنید.
ما همه قهرمان های طراحی مورد علاقه خود را شناخته ایم که ناخودآگاه دوست داریم از سبک آنها تقلید کنیم. در واقع تقلید راهی برای دور زدن مشکل به کارگیری خلاقیت می باشد. برای مبارزه با وسوسه های تقلید همیشه در حین طراحی لوگو از خود بپرسید روندی را که پیش گرفته اید ، مورد نیاز و دلخواه مشتری است یا نه.؟ اگر در جهت نیازهای مشتریان طراحی کنید همیشه صاحب سبک می باشید.
۳- به مشتریان اجازه دیکته کردن ندهید.
در واقع طراحی لوگو در جهت سلیقه مشتری بدین معنی نیست که هر آنچه مشتری دستور داد اجرا کنید. قبل از شروع به درستی از مشتریان در زمینه ی طراحی لوگو دلخواهشان سوال بپرسید. سپس نقطه های گنگ و مبهم دستور مشتری را بررسی و مشخص کنید. در واقع برای مشتریان این دو جمله را بیان کنید که “لوگو باید جذاب و منحصربه فرد باشد و “لوگو باید به یادماندنی باشد” تا خواسته های خود را با این دو جمله مطابقت دهند.
۴- یک تابلوی امتیاز درست کنید.
قبل از شروع طراحی لوگو می توانید یک روز کامل را صرف مشاهده و پیدا کردن لوگوهای جدید در وب سایت ها و کتاب های گوناگون کنید. سپس شروع به اتود زدن کرده و در تابلوی امیتازات به طرح ها امیتاز دهید. در انتها به تابلو نگاه کنید و تجزیه و تحلیل کنید که چه مواردی در طرح اولیه لوگوها تاثیرپذیر و موفقیت آمیز نبوده است. سپس از این قواعد به عنوان یک راهنمای کلی برای خلق لوگویی منحصربه فرد استفاده کنید.
۵- جستجوی آنلاین انجام دهید.
دو برنامه و منبع مفید برای طراحی لوگو Logo Moose و Logo Gala می باشد. یکی از مهم ترین عوامل موفقیت در طراحی ، دانستن این است که کی باید تحقیق درباره ی طراحی لوگوی خود را متوقف کنیم. بهترین امر این است که در بین ده طرح منتخب و مرتبط با زمینه طراحی لوگو خود انتخاب کنید کدام یک جذاب تر است تا اینکه خود را در پنجاه طرح مختلف غرق کنید.
قسمت دوم پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو در مقاله بعدی ارائه می شود.