طراحی لوگو حرفه ای نیاز به ترکیب ماهرانه از مهارت های مختلف با یکدیگر از قبیل طراحی گرافیک، ایده پردازی خلاقانه، اتود زدن یا طرح دستی و دانش مدیریت (شناخت و بررسی بازار کار ، رقبا و هدف) در قالب یک روش یا استراتژی طراحی لوگو دارد. در واقع هر طراح ماهر می تواند به سهم توانایی های خود یک لوگوی مرتبط با هدف مورد نظر ارائه کند. اما باید بدانید که تسلط بر تمام جنبه های هنری و دانش مدیریت در طراحی لوگو امری زمانبر است. طراحی لوگو زیرمجموعه یک کل بسیار بزرگ به نام برندینگ تجاری می باشد اما در انتها طراحی لوگو یا علامت تجاری است که باقی می ماند و نتیجتا لوگو محوریت برای موضوعات نام تجاری انتخاب می کند.
در مقاله های قبلی در خصوص پیچیدگی و اهمیت طراحی لوگو حرفه ای بسیار با شما سخن گفته ایم و طی مقالات بسیاری شرح داده ایم که چه نوع طرحی به عنوان یک لوگو استاندار ، قابل قبول است.
در این مقاله آموزشی ۳ راهنمایی سودمند و مفید در راستای استراتژی طراحی لوگو برای کمک به بهبود برند و تجارت شما ارائه می شود:
هدفگذاری در استراتژی طراحی لوگو
در روند طراحی لوگو قبل از هرگونه برنامه ریزی برای استراتژی طراحی ، تعریف و تعیین هدف اولین ، مهم ترین و موثرترین گام به شمار می رود.
بررسی و شناخت رقبا
قبل از شروع طراحی لوگو ابتدا اطمینان حاصل کنید که بازار کار ، هدف و رقبای خود را به طور کامل آنالیز و شناسایی کرده اید. در یک تحقیق و پروسه تقریبا طولانی مدت تمام نمادها را در حوزه رقابتی خود مقایسه کنید و مشخص کنید کدوم یک از المان های استفاد شده در لوگوها پرطرفدار تر است و تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان دارد.
با جدی تر شدن بحث برندینگ ، تعیین استراتژی در حال تبدیل شدن به مرحله پیش از طراحی شده است و سهم بیشتری را نسبت به گذشته به خود اختصاص داده است. معمولا قبل از هر نوع طراحی ، راجع به پشتوانه فکری برند و لوگو تصمیم گیری می گردد.
در این مرحله شش سوال در نقطه شروع استراتژی طراحی لوگو ایجاد می شود:
• دلیل وجود برند چیست؟
• زمینه فعالیت و حیطه کاری این برند چیست؟
• چه چیزی برند ما را متفاوت می کند؟
• مخاطب برند ما کیست؟
• برند ما چه ارزش افزونه ای برای متقاضیان ایجاد کرده است؟
• شخصیت برند ما چگونه است؟
انعطاف پذیری لوگو
هنگامی که یک استراتژی را فرموله کرده اید لازم نیست آن را مهر و موم کرده و در محفظه ای از آن نگه داری کنید. طراحی لوگو ، شیوه و راه های رسیدن به هدف باید به گونه ی انعطاف پذیر انجام شود تا در هر زمان قابل استفاده باشد و با مخاطبان ارتباط برقرار کند. یکی دیگر از سوال های ایجاد شده این است که چگونه کار مورد نظر را انجا دهیم؟ همین سوال نشان از انعطاف پذیری زمینه فعالیت برندها دارد. بدین معنی که ممکن است در هر دوره زمانی از فرمول ها و استراتژی های مختلف در برندینگ و طراحی لوگو و نمادها استفاده شود.
در پایان هم لازم به ذکر است که می توانید برای دستیابی به تمام مراحل کلیدی فرایند طراحی نام و نشان تجاری و همچنین مراحل خاکستری بین آنها کتاب برندینگ در پنج و نیم مرحله را مطالعه فرمائید.