پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو (قسمت پنجم) : طراحی لوگو در آن دسته از امور قرار گرفته است که هر فرد آماتور و مبتدی با دیدن چند طرح به ظاهر ساده و بدون در نظر گرفتن قوانین ، اصول و استاندارهای جهانی به دنیای کار طراحی لوگو وارد می شود. باید بدانید که طراحی لوگو سراسر ذوق ، ابتکار و خلاقیت می باشد ؛ افرادی که به این سبک از طراحی که در رأس تمام طراحی های گرافیکی قرار دارد به عنوان شغل و کسب درآمد نگاه می کنند ، بی شک در دسته طراحان شکست خورده قرار می گیرند. همچنین همانطور که می دانید طراحی لوگو یکی از مهم ترین عناصر موثر در دنیای گرافیک و شروع یک تجارت نوپا می باشد. در مقاله قبلی قابلیت های ضروری در طراحی لوگو مانند طراحی در اندازه های مختلف ، خوانایی ، انواع گوناگون غیر چاپی و بی نیاز بودن از تغییرات آتی بیان شد. حال به بررسی جنبه های مختلف بخش ملاحظات تجاری می پردازیم.
ملاحظات تجاری
۲۸- طراحی لوگو را با نام تجاری اشتباه نگیرید.
یکی از مهم ترین نکات اجرایی در طراحی لوگو عبارت ” تایپوگرافی ذکر نام تجاری نیست” می باشد ، به عنوان مثال لوگوی المپیک طراحی شده توسط وولف الاینس وقتی در سال ۲۰۰۷ منتشر شد ، مورد تمسخر تمام رسانه ها و عموم قرار گرفت. به این دلیل که طراح لوگو نتوانست نشان دهد که چگونه این لوگو در قسمتی از عنوان بازی های ۲۰۱۲ لندن مورد استفاده خواهد گرفت. توجه داشته باشید اگر لوگویی را ارائه می دهید که عمدتا قرار است به صورت قفل شده (locked up) همراه با شعار برند یا کمپانی مورد استفاده قرار بگیرد ، نمونه هایی از آن در ارائه ی اولیه خود نشان دهید.
۲۹- نظردهی اطرافیان درباره طراحی لوگو
عده ی کمی از ما داروسازی ژاپنی که طراحی لوگو آن به دلایل و شوخی های غیرعمدی در سراسر دنیا شناخته شد را به خاطر می آوریم. هر چند که این شرکت داروسازی ادعا داشت لوگوی خوبی را طراحی کرده است و دید و ذهن های متفاوت و منحط در دنیا بسیار است ، اما بیایید واقع بین باشیم چگونه تایید نهایی یک طراحی لوگو حرفه ای به دید شخص مرتبط می شود؟ برای جلوگیری از این امر پس از اتمام طراحی ، به لوگو وارونه ، منعکس و از پهلو نگاه کنید و از تمام جهات آن را بررسی کنید. سپس لوگو را در جهت تایید نهایی برای مشتری ارسال کنید؛ شما که یک Kudawara دیگر نمی خواهید ، اینطور نیست؟
۳۰- سوال های مشخص از مشتری بپرسید.
زمانی که طراحی لوگو به اتمام رسید سوال های مبهمی مانند : “آیا این لوگو را دوست دارید؟” یا “آیا لوگو نظر شما را جلب کرده است؟” تنها شما را از اهداف و اولویت ها در طراحی لوگو دور می کند. در نتیجه سوال هایی که باید از مشتریان پرسیده شود عبارت اند از : “آیا لوگو نشان دهنده ی ارزش های درونی عنوان تجاری شما می باشد؟” ، “آیا انتظارات برند یا کمپانی را برآورده می کند؟” ، “آیا شعار و پیام برند یا شرکت را به خوبی انتقال می دهد؟”
اگر کارفرما مانع سوال پرسیدند شد یا طراحی لوگو را رد کرد با جزئیات بیشتری سوالات را تکرار کنید ، پس از پاسخ دهی به سوالات در نهایت به رفع مشکل های لوگو بپردازید.
۳۱- لوگو را از لحاظ بین المللی بیازمایید.
ممکن است لوگوی طراحی شده در سطح جهانی مطرح شود ، از این پس لوگو را سازگار با تمام ملیت های مشهور جهان طراحی کنید. شما هرگز نمی دانید که عنصر استفاده شده همانطور که در فرهنگی کاملا بی ضرر است می تواند در فرهنگ دیگری به صورت غیرعمدی گستاخانه و اهانت آمیز باشد ، به عنوان مثال در سال ۱۹۹۸ میلادی ، برند Nike Air Bakin یک عنوان ملی به وجود آورد که گروه های عربی آمریکایی گمان میکردند شیوه ی “Air” نوشته شده بر روی کفش ها به کلمه ” Allah ” بسیار شباهت دارد و این امر عامل کاهش اعتبار برند Nike Air Bakin شد.
۳۲- واژگان پنهان در طراحی لوگو را بیازمایید.
در این سبک از طراحی ، اگر لوگو به شیوه ی معین و زیبا تعریف شده باشد و تمام حروف آن به قالب مشابهی طراحی شده باشند ، واژگانی که برای خواندن در نظر گرفته نشده اند به راحتی نمایش داده می شود و مورد توجه مخاطبان قرار می گیرند. به عنوان مثال زمانی که لوگوی WeightWatchers با حروفی کاملا کوچک طراحی شد ، برخی از افراد آن را لوگویی جسورانه تلقی کردند.
۳۳- انتظار انتقاد از طراحی لوگوی متفاوت خود را داشته باشید.
چیزی که در واقعیت رخ می دهد این است که مخاطبان به هیچ عنوان تغییر را قبول نمی کنند و به شدت نسبت به آن واکنش نشان می دهند. طراحی لوگوی متفاوت نباید شما را نگران سازد و بازتاب مردم نباید شما را از روند کاری دور کند. مخاطبان دیر یا زود به طراحی مجدد لوگو شما عادت می کنند ، سپس به آن علاقه مند می شوند. باید بدانید که اگر دوباره در طراحی لوگو خود تغییری اعمال کنید ، مخاطبان به همان شدت در مقابل تغییرات واکنش نشان می دهند.
راهنماهای سبکی
۳۴- یک راهنمای سبکی در طراحی لوگو ایجاد کنید.
راهنمای سبکی شیوه و روش های استفاده از لوگو را تعیین می کند. در واقع گزینه های رنگ ، موقعیت ، قابلیت ، محدودیت های مقیاسی ، سبک حروف ، فونت و چگونگی کاربرد طراحی لوگو را بر روی پس زمینه های مختلف را تبیین می کند. به عنوان مثال تصاویر زیر راهنمای سبکی کانال ۴ می باشد که در این تصاویر با جزئیات چگونگی استفاده از طراحی لوگو را بیان می کند.
۳۵- اندازه و مقیاس ها را مشخص کنید.
برخی از طراحی لوگوها تنها در یک اندازه مشخص کاربرد دارند. شاید به این دلیل است که در صورت تغییر مقیاس ، نامفهوم و ناخوانا می شوند و تاثیرگذاری خود را از دست می دهند. لوگوی خود را به گونه ای طراحی کنید که در همه ی اندازه ها و مقیاس های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.
۳۶- در قراردهی عناصرِ طراحی لوگو مشورت کنید.
بسته به طراحی لوگو خود ممکن است موقعیت یابی آن متفاوت و منحصر به فرد باشد. شما با نظرخواهی و رایزنی با دیگران می توانید عناصر را به بهترین نحو در طراحی لوگو بچینید. به عنوان مثال متنی که راست چین است ممکن است در سمت چپ صفحه بهتر به نظر رسد.
قسمت ششم مقاله چند پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو در مقاله بعدی ارائه می شود.