

قانون اشکال در طراحی لوگو : قرار گیری و زوایای اشکال در لوگوها یکی از مهم ترین المان ها در طراحی می باشد. یک مخاطب، دنیا را با دو چشم افقی که بر روی سر قرار گرفته است تماشا می کند. درست مانند اینکه از شیشه جلو ماشین اطراف را بنگرید. در طراحی لوگو برای کسب بالاترین جلوه های بصری و نشان تجاری باید شکل پنجره ی جلو یک اتومبیل را در نظر داشته باشید. یعنی به طور تقریبی ابعادی به عرض ۲۵/۲ و ارتفاع یک واحد در نظر بگیرید.
طراحی لوگو و آرم تجاری باید به گونه ای باشد که هر دو چشم بیننده را به خود جلب کند. یک لوگو ، ترکیبی از علامت ، نماد ها و فرم نوشتار نام تجاری می باشد که معرف و مشخص کننده هویت آن شرکت یا سازمان است. طراحی یک لوگو تایپ از اشکال مختلفی مانند: دایره ، بیضی افقی یا عمودی تشکیل می شود، اما باید در نظر داشته باشید که همه ی اشکال در چشم بیننده یکسان نمی باشند.
از آنجا که چشمان بیننده در کنار یکدیگر قرار گرفته است ، طراحی لوگو مطلوب در برندینگ باید به صورت افقی باشد تا تاثیرگذاری و جذب بالاتری داشته باشد.
مهم ترین ویژگی لوگو تایپ ها در طراحی لوگو
خوانا و واضح بودن یک لوگو تایپ در برندینگ مهم ترین اصل در طراحی لوگو می باشد. برخی از طراحان برای جلب توجه بیشتر در طراحی نشان تجاری از تمامی ترفندهای مختلف کمک می گیرند اما به خوانایی لوگو اهمیتی نمی دهند.
لوگوتایپ ها و حروف های تایپ شده با مدل ها و فونت های مختلف ظاهر می شوند اما باید بدانید که مخاطبان به ندرت به این تفاوت ها توجه می کنند. به قول دیوید اوگیلوی :« هیچ زنی نخواهد گفت که اگر شکل حروف تایپ شده بر روی فلان محصول متفاوت بود ، آن را خریداری می کردم! »
شرکت های معتبری چون رولکس یا رولزرویز چه نوع لوگوتایپی را در طراحی لوگو خود انتخاب نموده اند؟
در واقع نام رولکس یا رولزرویز قدرت نام تجاری و اعتبار برندها را به مخاطبان انتفال می دهد همچنین نوع فونت و اشکال چاپی در طراحی لوگو این برندها می تواند جریان انتقالی انرژی مثبت یا منفی را تشدید یا تضعیف کند.
از سوی دیگر اگر حروف به کار برده شده در طراحی لوگو خوانا نباشد در نظر مخاطب بی معنی تلقی می شود. نه به دلیل شکل حروف چاپی بلکه به دلیل اینکه مخاطب قادر به خواندن لوگو و نام تجاری یک برند نمی شود. به طور قطع تفاوت هایی در تاثیرگذاری حروف های مختلف بر روی افراد وجود دارد. به عنوان مثال حروف چاپی درشت در برندهای مردانه و حروف چاپی سبک در برندهای زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. طراحی حروف در لوگوها که فونت هایی مکعبی شکل دارند حس قدرت و پایداری را به مخاطبان منتقل می کنند.
با توجه به مطالب بالا حروف و اشکال مختلف در لوگوها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. می توانید با مطالعه مقالات قبلی و در نظر گرفتن تمامی شرایط طراحی ، لوگویی جذاب ، اصولی و تاثیرگذار را طراحی کنید.