طراحی لوگو جزء یکی از سخت ترین و دقیق ترین کارها محسوب می شود زیرا باید در هنگام طراحی به نکات مهمی توجه داشته باشید. توجه به این نکات مهم در طراحی لوگو، اصول کار برای طراحی یک لوگوی مناسب و موفق در کسب و کارتان می باشد. تیم مائده دیزاین با معرفی این نکات مهم شما را در طراحی لوگو ساده ، ایده آل ، جذاب و منحصر به فرد کمک می کند.
طراحی ساده لوگو
در طراحی لوگو ساده باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم که تمام جزئیات برند را در لوگو درج نکنیم و لوگوی را پیچیده طراحی نکنیم زیرا لوگوهای شلوغ و در اصطلاح کلاسیک در ذهن به سختی ثبت می شوند و ذهن مخاطب را گیج و گمراه می کنند. همچنین لوگوها باید براساس عدد فی یا نسبت طلایی طراحی شوند از این پس طراحی لوگوهای پیچیده و شلوغ براساس این عدد بسیار سخت و زمان بر هستند. طراحی لوگوهای ساده از جذابیت بالایی برخوردار می باشند و نسبت به طرح های پیچیده به مراتب سخت ترهستند زیرا طراحی لوگو ساده در عین حال جذاب و منحصر به فرد کار دشواری است. یک طراحی زمانی خوب و ایده آل می باشد که طراح بتواند در کنار ایده های خلاقانه ذهنش و با در نظر گرفتن تمام شرایط کسب و کار شرکت یا کمپانی یک لوگوی ساده طراحی کند.
سایز یا اندازه لوگو
در طراحی لوگو حرفه ای باید امکان تغییر مقیاس وجود داشته باشد زیرا ممکن است لوگو در کوچکترین سایز ممکن در کارت ویزیت و در بزرگترین حالت بر روی یک بیلبورد استفاده شود. به همین علت اگر لوگوی پیچیده ای داشته باشیم در کوچکترین حالت ممکن یک لوگو ، غیرقابل تشخیص می شود. سادگی در عین حال جذاب بودن یک لوگو در همه سایزهای موجود یکی از مهم ترین عناصر تاثیرگذاری بر مخاطب می باشد.
نسبت ابعاد در طراحی لوگو
رعایت تناسب و تعادل طول و عرض گام مهمی در طراحی لوگو ساده محسوب می شود. ذهن مخاطبان لوگوهایی را که خیلی پهن و کوتاه یا خیلی باریک یا بلند هستند را غیر استاندار و غیر حرفه ای می پندارند. در طراحی لوگو مطلوب حتما نباید قرینه سازی صورت بگیرد رعایت تعادل بین عناصر طراحی شده در لوگو باعث بالابردن جذابیت و زیبایی لوگو می شود. معمولا لوگوهایی که در قالب دایره و مربع طراحی می شوند تاثیرگذاری بالایی دارند.
توجه به ماهیت کمپانی
طراحی لوگو با توجه به تمام ارزش ها و هویت یک شرکت یا کمپانی مهم ترین اصل در طراحی می باشد. شرکت ها معمولا می خواهند ارزش ها و یا گذشته درخشان خود را ثبت کنند و برجسته نشان دهند. این ارزش ها حتی ممکن است جهت دهنده در طراحی لوگو باشند. باید توجه داشته باشیم هر لوگویی با ارزش های مختص به خود مناسب همان کمپانی می باشد و برای کمپانی یا شرکت دیگری غیرقابل درک و نامطلوب جلوه می کند. به عنوان مثال : لوگویی که برای یک برند طراحی لباس طراحی شده است برای یک شرکت تبلیغاتی مناسب نمی باشد و غیرقابل استفاده است.
لوگو باید در اولین نگاه تاثیرگذار باشد
لوگوها باید در یک نگاه پردازش شوند و قابل تشخیص باشند همچنین باید هدف و نوع کسب و کار کمپانی را به مخاطبان القا کنند. طراحی لوگو حرفه ای به گونه ای می باشد که لوگو تاثیرگذاری بالایی داشته و مخاطب را در چند ثانیه جذب و تشویق به خرید یا مراجعه به کمپانی کند. همچنین باید توجه داشته باشیم لوگویی که زمان زیادی را صرف درک خود می کند موفق نبوده و اصولی طراحی نشده است.
لوگو را TAG LINE نکنید
TAG LINE شعار تبلیغاتی یک برند می باشد که معمولا عمری بالاتر از ده سال دارد و در کنار لوگوها استفاده می شوند. در صورت کوچک شدن لوگوها معمولا TAG LINEها یا لب مطلب ناخوانا می شوند و استفاده از آن معمولا در فضای چاپی بیشتر مانند فکس ، سربرگ یا بیلبوردها بسیار مناسب است.
انتخاب رنگ لوگو در مرحله آخر
یکی از مهم ترین اصول در طراحی لوگو تاثیرگذاری لوگوها بدون رنگ و به صورت سیاه و سفید می باشد. رنگ ها در لوگو بسیار حائز اهمیت هستند اما ممکن است اصلا به نسخه رنگی لوگو نیازی نباشد. معمولا از رنگ ها برای برجسته کردن ویژگی های مهم یک لوگو استفاده می شود. در نتیجه انتخاب رنگ را به آخرین مرحله موکول نمایید.
در انتخاب رنگ مناسب لوگو دقت کنید
اوصولاً هر سازمانی قبل از انتخاب لوگو برای کسب و کار خود یک هویت کاری و همچنین یک رنگ کاری برای خودش داشته است. بنابراین در انتخاب رنگ لوگو باید حتماً از رنگ صنفی استفاده کنید. در صورتی که رنگ بندی مناسبی برای لوگو نداشته باشیم مجبوریم که از رنگ های مختلف استفاده کنیم که اینکار ممکن است موجب زننده شدن لوگو به هنگام چاپ بر روی برگه های تبلیغاتی شود. برای مثال در طراحی لوگو رستوران ها معمولا از رنگ های گرم (قرمز – نارنجی – زرد) استفاده می شود و در طراحی لوگو یک شرکت تجهیزات پزشکی از رنگ های سرد (آبی – سبز – بنفش) استفاده می شود.
از رنگ های چاپی استفاده کنید
در طراحی لوگو ساده درجات مختلفی از رنگ ها در وب موجود است اما بهترین کار در انتخاب رنگ استفاده از رنگ های چاپی CMYK می باشد. این کار باعث بالا رفتن کیفیت رنگ می شود و استفاده از هارمونی رنگ های مناسب به تجربه طراح لوگو بستگی دارد.
مفهوم و طرح کاربردی لوگو ساده باشد
در ابتدا طراحی لوگو سعی کنید با مشتریان خود در میان بگذارید هرچه لوگو ساده تر باشد تاثیرگذاری بالاتری دارد. در نتیجه از اشکال ، نماد و خطوط ساده تری در طراحی استفاده کنید. اگر در اینترنت هم گریزی بزنید دریافت خواهید کرد که موفق ترین و مشهورترین لوگوها از ساده ترین ساختار تشکیل شده اند و در عین حال دارای مفهوم و معنا هستند. هرچند استفاده از چند ایده پشت یک لوگوی ساده کار سختی است اما نتیجه کار مطلوب تر خواهد بود.
تبلیغات
هرچند که تبلیغات خارج از وظایف طراح لوگو می باشد اما باید در نظر داشته باشد که لوگوی طراحی شده قرار است در تبلیغات استفاده شود و در ذهن مخاطب ثبت و در آخر منجر به جذب مشتری می شود. یکی از دلایل موفق آمیز بودن لوگو در بین لوگوهای دیگر استفاده مکرر از یک لوگو در تبلیغات طی چندین سال است که باعث شهرت جهانی لوگو می شود.