در سال های اخیر توجه زیادی به طراحی بسته بندی ها شده است زیرا شرکت ها می دانند بسته بندی جذاب برابر با افزایش فروش است. ازعناصرمهم در طراحی بسته بندی می توان خلاقیت، ارتباط معنایی با محصول یا محتوا، نگهداری محصول، طرح و رنگ مناسب، فرم و شکل زیبا و متفاوت، باز و بسته شدن آسان را نام برد.
درطراحی بسته بندی با استفاده از رنگ، فونت و بافت ها می توان هویت یک برند را مشخص کرد و باید به تعادل و تناسب توجه ویژه ای شود. بسته بندی ها موظف اند در یک محیط شلوغ و پرهیاهو در بین محصولات مشابه به عنوان ابزار تبلیغاتی به خوبی عمل کنند و بسته بندی ها باید به عنوان نگهدارنده ی کالا محافظ خوبی برای آن باشند.
انواع بسته بندی ها
- بسته بندی های مقوایی یا کاغذی
- بسته بندی های فلزی
- بسته بندی های پلاستیکی
- بسته بندی های شیشه ای
- بسته بندی های چوبی و…
نکاتی که در حین طراحی بسته بندی باید به آن توجه شود، عبارت اند از:
- متمایز کردن محصول
- برانگیختن احساسات خریداران
- در نظر داشتن خصوصیات و ویژگی های محصولات
- مدت زمان نگهداری محصول
- نحوه چیدمان یک محصول
- حفظ کیفیت و ارزش محصول و توجه به نوع حمل و نقل آن
- انتقال اطلاعات مورد نیاز به مصرف کنندگان و …