خطوط یکی از موثر ترین عناصر در طراحی لوگو می باشد. بعضی از اشکال یا خط ها احساسات متفاوتی مانند سادگی ، سبکی ، قدرت ،غلظت یا ظرافت را به مخاطب می بخشد.
در این مقاله به معانی خطوط در طراحی لوگو می پردازیم:
خطوط نازک یا ظریف
خطوط نازک حس شکنندگی و ظرافت را در طراحی لوگو به مخاطب القا می کند. خط های ظریف نمودار سادگی ، سبکی و حساس بودن اند.
خطوط ضخیم یا کلفت
خطوط ضخیم نشان دهنده ی قدرت و پایداری می باشند. خط های کلفت نمودار استقامت و انرژی اند.
خطوط افقی در طراحی لوگو
خطوط افقی در طراحی لوگو حس آرامش ، سکوت ، صلح را به مخاطبان القا می کنند. این خطوط نشان دهنده ی امنیت و ثبات هستند. اما در عین حال برای جداسازی هم از خطوط افقی استفاده می شود.
خطوط عمودی
این خطوط حس بی نهایت ، فعالیت و بلندی را به مخاطب منتقل می کند. خطوط عمودی نمودار قوی بودن ، سختی و سفتی هستند به خصوص به صورت ضخیم در طراحی لوگو استفاده شود.
خطوط عمودی بالا رونده
خطوط عمودی بالا رونده همواره نشان دهنده ی تلاش و پیشرفت می باشد و به مخاطب احساس مثبتی را می بخشد.
خطوط عمودی پایین رونده
این نوع از خط ها نشان دهنده ی سیر نزولی و سرکوبی می باشد و به مخاطب احساس منفی القا می کند.
خطوط مورب
خطوط مورب به معنای هیجان ، شور ، جنبش و حرکت می باشند. اما در بعضی مواقع حس سقوط را به همراه دارد.
خطوط بلند یا کشیده
استفاده از این خطوط حس خلاقیت و زیبایی را خلق می کند و لوگوی جذاب و منحصر به فردی را ایجاد می کند.
خطوط کوتاه
خطوط کوتاه حس ثابت قدمی و استواری را به همراه دارد همچنین در لوگوهایی که از این خطوط استفاده شده است پایداری به وضوح دیده می شود.
خطوط منحنی
این خطوط منعطف تر از خطوط مستقیم هستند و تغییر و تحولات را به وضوح نشان می دهند. استفاده از این خطوط حس ملایمت ، انعطاف پذیری ، حرکت و آرامش را به مخاطبان منتقل می کند. برای فرار از نظم و انظباط و یا طرح های بسیار خشک از خطوط منحنی استفاده می شود و این خطوط برای طراحی لوگوهای فانتزی بسیار مناسب می باشند.
خطوط زیگزال
خطوط زیگزال تلفیقی از خطوط مورب با یکدیگر می باشد. خطوط زیگزال نشان دهنده ی هیجان و شور بسیار زیاد است. گاهی اوقات حس عصبانیت و خشونت را به مخاطب القا می کند همچنین استفاده از این نوع خطوط در طراحی لوگو باعث شلوغی و بی نظمی در لوگو می شود.
خطوط چهار جانبی
استفاده از از خطوط چهار جانبی در طراحی لوگو فضایی پژوهشی و تحقیقاتی ایجاد می کند. استفاده از این نوع خطوط در طراحی لوگو سازمان های تحقیقاتی بسیار مناسب می باشد.
خطوطی که به جهت راست یا جهت چپ گرایش دارند
خطوطی که به سمت راست گرایش داشته باشند با احساسات مثبت همراه هستند و خطوطی که به سمت چپ تمایل داشته باشند احساسات منفی را به مخاطبان منتقل می کنند.
یکی از مهمترین عوامل در طراحی لوگو در نظر گرفتن زمینه فعالیت شرکت ها یا ارگان ها می باشد. با توجه به توضیحات بالا درباره معانی و مفاهیم انواع خطوط در طراحی لوگو باید توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشیم که از چه خطوطی در طراحی لوگوی چه شرکت یا سازمانی استفاده می کنیم تا یک لوگوی جذاب ، زیبا و منحصر به فرد طراحی کنیم.
2 دیدگاه. ترک جدید
سپاسگذارم
موفق باشید