قانون اشکال در طراحی لوگو (قسمت دوم) : در مقاله قبلی به این موضوع اشاره شد که نمی توان تاثیر نماد تجاری و لوگو را در برندینگ نادیده گرفت. همچنین خوانایی یک لوگوتایپ از مهم ترین اصول در طراحی لوگو می باشد و به همان اندازه از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله علاوه بر تاثیرات اشکال در لوگوها به این موضوع هم می پردازیم که آیا طراحی لوگو به تنهایی می تواند قدرت و اعتبار یک برند را به مخاطبان منتقل کند یا نیازمند آن است که نام برند در لوگو طراحی شود؟ یا به طور کلی نام برند به صورت یک لوگو و نماد بصری طراحی شود؟
تنها معدودی از لوگوها و نمادهایی وجود دارند که در عین سادگی بدون نام درج شده برند در ساختار لوگو ، میان رقبا با نفوذ ، موفق و جذاب باقی مانده اند. تنها استفاده مکرر از این لوگوها در مدت زمان طولانی باعث موفقیت آنها شده است. حال اگر به فکر یک طراحی لوگو خوب و مطلوب هستید باید بدانید که درج نام تجاری در لوگو به شناخته شدن شما در دنیای تجارت سرعت می بخشد.
قدرت طراحی لوگو نایک در برندینگ
همه ما می دانیم مفاهیم متعلق به کلمات هستند ، این کلمات هستند که به تصاویر مفهوم می بخشند. در نتیجه زمانی که نام تجاری برند با نماد بصری آن در مدت زمان طولانی همراه شود ، شناخته شده و دیگر به تنهایی می تواند وظیفه هویت بخشیدن و شناساندن برند به مخاطبان را به دوش بکشد. اما باید بدانید که طراحی لوگو و نام تجاری برند در کنار یکدیگر اعتبار ، پایداری و قدرت را به مخاطبان بیشتر القا می کند و تاثیرپذیری بالاتری را به همراه دارد.
یکی از مزیت های استفاده کردن نماد تجاری (لوگو) همراه با نام شرکت در تبلیغات بر روی بیلبورد ها می باشد. به عنوان مثال شما از فاصله ی بسیار دوری تبلیغات یک شرکت را به واسطه ی لوگو آن مشاهده کرده و به یاد می آورید که این لوگو متعلق به چه شرکتی می باشد. این در حالی است که قادر به خواندن لوگوتایپ و نام تجاری برند نمی باشید . در واقع از لوگوها زمانی به تنهایی استفاده می شود که برند شما به طور کامل در سراسر دنیا شناخته شده باشد و طراحی لوگو آن به طور حتم یادآور برند یا شرکت شما باشد.
به عنوان مثال طراحی لوگو شرکت های Shell و Mobil را مقایسه کنید.
شرکت شل طراحی لوگوی خود را بدون درج نام تجاری در پمپ بنزین ها نصب کرده است در حالی که شرکت موبیل دارای یک نام تجاری با ساختار لوگوتایپ می باشد و از نام تجاری خود به عنوان لوگو استفاده می کند.
روش کدام یک در طراحی لوگو خود صحیح است؟
روش شل دارای برتری خاصی در دنیای برندینگ است که آن را مدیون طراحی ساده و نام کوتاه تجاری شرکت خود می باشد. این در حالی است که باید در نظر داشه باشیم شرکت ها و افرادی که به تازگی با شل برخورد داشته اند چگونه معنای لوگوی زرد رنگ آن را درک کنند و دریافت کنند که این لوگو نماینده ی چه شرکت یا برندی می باشد؟
نیروی یک برند در مفهومی است که در بطن لوگوی آن نهفته است. لوگوها تنها نماینده ی شرکت ها و تجارت ها در میان رقبا می باشند ، از این پس در طراحی لوگو خود علاوه بر استفاده از المان های تاثیر گذار و جذاب ، از نام تجاری خود برای تثبیت برند در ذهن مخاطبان استفاده کنید.