

۶ قانون اساسی در طراحی لوگو : طراحی لوگو مسئله ی ساده ای به نظر میرسد اما اگر نگاهی جدی به این موضوع داشته باشیم دریافت میکنیم مهم ترین عامل در شناخت برندهای موفق و مشهور که دارای هویت هستند لوگو میباشد. امروزه اطرافمان پر شده از لوگوهای مختلف که هر کسی استنباط خود را از محصولات و خدماتی که به واسطه ی لوگو معرفی شده است ، بیان میکند و اولین برداشت مخاطب از لوگو ، درک و شناخت محصولات است. لوگوها در تصمیم گیری و تغییر نگرش مشتریان نسبت به نوع خدمات شرکت ها بسیار موثر هستند. اگر بخواهیم لوگویی جذاب و زیبا طراحی کنیم باید نکاتی را رعایت کنیم. در ادامه مطلب به ۶ قانون اساسی در طراحی لوگو جزء ضروریات است میپردازیم:
۱- قبل از طراحی لوگو خلاقانه بیندیشید
لوگوها نقطه ی شروع و پایان یک برند در نگاه مخاطبان هستند در نتیجه تسخیر ذهن ، قلب و نگاه بیننده ها مهم ترین تفاوت بین یک تجارت موفق و شکست خورده است. اولین مورد از ۶ قانون اساسی در طراحی لوگو این است که قبل از طراحی لوگو باید زمان زیادی برای فکر کردن و طراحی صرف کرد. باید توجه داشت که هیچگاه اولین اتود یا طرح اولیه بهترین نخواهد بود.
۲- در طراحی لوگو نام برند یا زمینه فعالیت شرکت درج شود
در طراحی لوگوی حرفه ای با استفاده از المانهای مرتبط با نوع محصولات ، زمینه فعالیت شرکتها را مشخص کنید یا به طور مستقیم نام برند را در لوگو طراحی کنید. به کارگیری این تکنیک مهم باعث سرعت بخشیدن به شناخته شدن شرکت یا ارگانها میشود. برای درک بهتر به تصاویر زیر توجه کنید.
۳- انعطاف پذیری در طراحی لوگو
در طراحی لوگو هر چقدر لوگوی ما ساده تر طراحی شود تجزیه و تحلیلش برای مخاطب راحت تر است و بسیار سریع در ذهنها ثبت میشود. طراحی لوگو باید به گونه ای باشد که در طول زمان با تغییرات انجام شده ، هویت خود را ثابت نگه دارد و به روز و آپدیت شود.
۴- استفاده از رنگهای مناسب در طراحی لوگو
تئوری و هارمونی رنگها اندکی پیچیده میباشد اما طراحانی که اصول طراحی لوگو را به خوبی درک میکنند میتوانند از رنگها به بهترین نحو برای جذاب کردن و تاثیرگذاری بیشتر لوگوها استفاده کنند. نکتهی بسیار مهمی که در استفاده از رنگها وجود دارد این است که متناسب با هر نوع تجارتی هارمونی رنگهای خاص همان تجارت استفاده میشود. برای مثال در طراحی لوگو برای یک رستوران از هارمونی رنگهای قرمز - زرد – نارنجی استفاده میشود یا در طراحی لوگو برای شرکت تجهیزات پزشکی از هارمونی رنگهای سبز – آبی – بنفش استفاده میشود.
۵- در نظر گرفتن تمامی زوایا در طراحی لوگو
در طراحی لوگو تمامی جنبه ها و زوایای مختلف را در نظر داشته باشید زیرا ممکن است لوگوی طراحی شده بر روی پس زمینه سفید بسیار زیبا و جذاب به نظر آید اما باید بدانیم لوگوی ما قرار است بر روی تمامی محصولات شرکت قرار بگیرد که ممکن است پس زمینههای مختلفی داشته باشند. در نتیجه با کنترل تمامی زوایا ، یک لوگوی حرفه ای را طراحی کنید.
۶- ایجاد تعادل در طراحی لوگو
یکی از مهم ترین آیتم ها در طراحی لوگو ایجاد تعادل میباشد زیرا چشم و ذهن بیننده به طور طبیعی طرح متعادل را جذاب و زیبا میپندارد. گرچه در بعضی موارد شکست تعادل ، زیبایی را به همراه دارد. اما ممکن است لوگوی ما در مقابل نگاه و نظرات متفاوت در سطح جهان قرار گیرد در نتیجه رعایت تعادل امن ترین روش برای جذب مخاطبان و جلب نظر آنهاست.
و در آخر هم باید توجه داشته باشیم موفقیت در کوتاه مدت حاصل نمیشود. لوگوهایی مانند نایک ، اپل ، مکدونالد و سایر لوگوها که موفق و مشهور هستند با استفاده زیاد و تکرار در طولانی مدت به شهرت رسیده اند و محبوب شده اند. شما حتی اگر یکی از بهترین و خلاقانه ترین ترکیبها را در لوگوی خود به کار برده اید نباید انتظار داشته باشید یک شبه لوگوی شما به لوگویی پرمخاطب تبدیل شود بلکه با به کارگیری زیاد لوگو و تبلیغات در طولانی مدت به شهرت جهانی رسیدن یک برند به واسطه ی لوگو میسر میشود.
6 دیدگاه. ترک جدید
مطلب بسیار خوبی بود چند نکته رو هم من اضافه می کنم که امیدوارم مفید واقع شود .
۱٫سایز یکی از عناصر مهم
به یاد داشته باشید که یک لوگو باید در سازهای مختلف تولید شود- برای سربرگ کمپانی، مخصوص وب سایت و مناسب برای آگهی های تبلیغاتی. اگر طرح لوگو خیلی پیچیده باشد درک و تشخیص آن در سایزهای کوچک بسیار سخت خواهد بود. پس سعی کنید لوگو را در اندازه های مختلف ارائه کنید، چون این مسئله برای یک مشتری با تجربه اهمیت زیادی دارد.
۲٫خصوصیات مجزا
اگر مشتری از شما خواست که در طراحی لوگو از اشکال گرافیکی و متن به یک میزان استفاده کنید، توصیه می کنیم روی همه اجزا به طور جداگانه کار کنید، مگر این که بتوانید از پس همگی آنها در کنار هم برآیید. بهتر است روی هر یک از آیتم های متن و شکل به طور مستقل کار کنید. سپس در پایان همگی را در کنار هم قرار داده و طرح را کامل کنید. این یکی از مواردی است که ممکن است در زمینه طراحی لوگو به شما پیشنهاد شود.
۳٫مخاطب هدف را در نظر داشته باشید
معمولا دلیل این که فردی درخواست طراحی یک لوگو جدید می کند این است که احساس می کند لوگوی فعلی دیگر قدرت تاثیرگذاری خود را از دست داده است. ممکن است شرکای یک کمپانی تغییر کرده باشند و یا ممکن است برخی از ارزش های اساسی و اصولی آن تغییر پیدا کرده باشد. اما اصل اولیه طراحی هر لوگو در نظر گرفتن مخاطب هدف است نه فقط تامین کردن آیتم های لازم برای بالا بردن فروش کمپانی. سعی کنید تا حد امکان این مسئله را در هنگام طراحی لوگو در نظر داشته باشید. شما به عنوان یک طراح بیشترین صلاحیت در مورد تصمیم گیری درباره این موضوع، یعنی ارائه یک لوگوی مناسب برای اثبات قابلیت های یک کمپانی به جامعه را دارا هستید.
ممنون از تابلوساز عزیز بابت مطالعه و ذکر سه نکته اساسی و موثر در طراحی لوگو
لوگوی قشنگ خیلی مهمه در شهرت یک شرکت
خیلی عالی و مفید بود
در فکر طراحی لوگو بودم که در جستجو ها به سایت شما برخوردم و پست شما کلی تاثیر مثبت در طراحی داشت
ممنون از مطالب مفیدتون
خوشحالیم که پسندیدید