عدد فی چیست و چه کاربردی دارد؟
طراحی لوگو: عدد فی از حاصل تقسیم دو خط بر یکدیگر که یکی از آنها بزرگتر و دیگری کوچکتر است ، بدست می آید. حاصل این تقسیم ، عددی به نام فی که مساوی است با ۱٫۶۱۸ می باشد. عدد فی با نام دیگر نسبت طلایی هم شناخته می شود. تعریف دیگر نسبت طلایی عبارت است از : عددی (ثابت) مثبت است که اگر یک واحد به آن اضافه کنیم ، به مربع آن خواهیم رسید.
تعریف هندسی عدد فی : طول مستطیلی به مساحت واحد که عرض آن یک واحد کمتر از طولش باشد.
یکی از ویژگی های مهم و جالب عدد فی این است که اگر یک واحد از عدد فی کسر کنیم ، مقدار بدست آمده با عکس خودش برابر می شود.
طراحی لوگو بر اساس عدد فی
بسیاری از طراحان و معماران از عدد فی در طراحی خود استفاده می کنند و طراحی لوگو هم از این قاعده مستثنی نیست. به دلیل اینکه ذهن انسان طرح های متقارن ، متوازن و منظم را راحت تر آنالیز می کند. طرح هایی که از نسبت طلایی یا عدد فی تبعیت می کنند را زیباتر و جذاب تر می پندارد. طراحی لوگو به طراحی منظم و دقیق نیاز دارد. طراحان لوگو و گرافیست ها با نسبت عدد فی راحت تر و دقیق تر می توانند طراحی کنند.
مزیت های عدد فی در طراحی لوگو
• طراحی لوگو کاملا منظم ، دقیق و بسامان انجام می شود و می تواند چشم هر بیننده را ساعت ها به خود جذب کند.
• افزایش سرعت عمل در طراحی. می تواند به پروسه طراحی لوگو سرعت بخشد.
• هر گونه تغییر در طراحی و مقیاس را در طراحی لوگو امکان پذیر می کند.
• تنوع را در طراحی لوگو افزایش می دهد.
• نسبت عدد فی طراحی لوگو را برای طراحان بسیار ساده و آسان کرده است و سهولت به کار می بخشد.
با توجه به اینکه نسبت دقیق استخوان های انسان با یکدیگر ، نسبت طولی و عرضی خال های پروانه ، نسبت فاصله ی کعبه تا قطب شمال و قطب جنوب عدد فی است. پی به این موضوع می بریم عدد فی یا نسبت طلایی یک نسبت خارق العاده و شگرف در طبیعت می باشد که تمام المان های بصری در چیدمان و طراحی هر چه به این عدد نزدیکتر شوند ، ساختاری زیباتر ، جذاب تر و پایدارتر خواهند داشت. به همین سبب طراحان ماهر لوگو از این نسیت طلایی بهره می برند و لوگوی خود را به گونه ای طراحی می کنند که به این عدد نزدیک تر شوند. طراحی بر این پایه و اساس قطعا لوگوی منحصر به فردی تحویل ما خواهد داد.
طراحی لوگوهای معتبر و موفق بر اساس عدد فی
لوگو اپل
لوگوی اپل به شکل یک سیب می باشد که در قسمتی از آن جای گاز زدگی وجود دارد. این لوگو از یک مربع و دایره های غیر هم اندازه تشکیل شده است که با نادیده گرفتن بخشی از این اشکال لوگوی برند اپل به وجود آمده است.
لوگو توییتر
لوگوی توییتر هم مانند لوگوی اپل از ادغام تعدادی مربع و دایره تشکیل شده است که با استفاده از عدد فی یا نسبت طلایی دایره ها تقسیم بندی شده اند و شکل یک پرنده را ایجاد کرده است.
لوگو پپسی
لوگوی پپسی به عنوان یکی از معروف ترین و موفق ترین لوگوهای در حال حاضر ، لوگوی خود را براساس دایره هایی که عدد فی تقسیم بندی کرده است طراحی کرده اند.