امروزه رقابت شدید و نزدیک بین سازمانها یا شرکتها با یکدیگر عامل مهمی برای تبلیغات شده اند و تبلیغات خوب و تاثیرگذار در گرو عکاسی صنعتی با کیفیت و تخصصی است. عکاسی در زمینه فعالیت شرکتها ، سازمانها ، نحوه تولید محصولات جزء عکاسی صنعتی محسوب میشود.
عکاسی صنعتی به عنوان یک عنصر اساسی و موثر بر مخاطب یا متقاضیان عمل می کند و حیطه کاری بسیار گسترده ای دارد زیرا ممکن است محصولات شرکت یا سازمان به اقصی نقاط کشور یا جهان صادر شود به همین سبب عکاسی صنعتی یکی از مهم ترین ابزارات تبلیغاتی از محصولات یا نحوه تولید محصولات در شرکت ها است. در این مقاله به عکاسی صنعتی و پیرامون آن می پردازیم :
عکاسی صنعتی چیست؟
عکاسی صنعتی یکی از زیرمجموعههای عکاسی میباشد که در دنیای تجارت و کسب و کار امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. عکاسی صنعتی وظیفه دارد که ویژگیهای یک محصول را دقیق ، جامع و با کیفیت نمایش دهد و باید نمای کاملی از کالا را برای مخاطب به نمایش بگذارد. برای تاثیرگذاری بیشترعکسهای صنعتی بر مخاطب میتوان از دکور یا چیدمانهای ساده در عین حال منطبق با نوع کالاهایی که سوژه عکاسی هستند استفاده کرد تا کمی از خشک بودن فضای عکاسی صنعتی کاسته شود. باید توجه ویژهای به این موضوع داشته باشیم که با کمی اغراق ، تاکید و تباین بیش از حد در دکور ، دکور طراحی شده بر سوژه غلبه کرده و خود را بیشتر در عکس نمایان میکند. این به نوع طراحی دکور برمیگردد که دکورعلاوه بر اینکه جذابیت کالا را بالا ببرد در حاشیه هم قرار داشته باشد.
جذابیتهای عکاسی صنعتی
عکاسی صنعتی یکی از جذاب ترین شاخههای عکاسی میباشد به شرط آنکه عکاس نظرات سفارش دهنده را به خوبی بتواند در قاب عکس بیاورد و تقریبا در هیچ یک از شاخه های عکاسی به اندازه عکاسی صنعتی نظرات مشتریان یا سفارش دهندهها در رأس کار قرار داده نمیشود. عکاس با آنالیز کردن نظرات کارفرما در عین حال با به کارگیری دانش عکاسی خود و در نظرگرفتن تمام ویژگیهای محصول میتواند عکسی بگیرد که ناشی از تفکرات کارشناسانه خود و هوشمندانه سفارش دهنده باشد و در عین حال جذاب ، گیرا ، پر مخاطب و با کیفیت هم باشد.
تکنیک و نکات مهم در عکاسی صنعتی
نورپردازی
یکی از عوامل مهم برای بدست آوردن بهترین نتیجه از عکاسی صنعتی و خلق یک عکس تبلیغاتی و صنعتی موثر و تاثیرگذار نورپردازی درست و اصولی است. استفاده از چند شاخه نور ، سافت باکس در اندازههای مختلف ، آکتاباکس ، چتر مخصوص نورپردازی ، نوراسپات ، کاسه نور پس زمینه ، سرپوش لانه زنبوری ، بارندور ، اسئوت ، کاسه استاندارد از ضرورات یک استودیو عکس حرفه ای است. ممکن است در عکاسی صنعتی با نور محیطی مواجه شوید که اکثر اوقات تباین و کنتراست متفاوتی ایجاد میکند در نتیجه باید بتوانید روشنی نور را به درستی اندازه گیری و کنترل کنید و از نور محیط به درستی استفاده نمایید.
قبل از شروع عکاسی از سوژه و محیط بازدید کنید
برای آشنایی بهتر با محیط و سوژه عکاسی و در نظرگرفتن شرایط نور ، دکور ، نوع چیدمان ، نحوه قرارگیری اشیاء ، و در آخر کادربندی با مدیریت کارخانه یا شرکت هماهنگ نمایید. در خواست کنید تا ماشین آلات ، ابزار آلات و محیط تمیز و بدونه لکه روغن یا گریس باشد و در صورت لزوم اگر محیط به رنگ آمیزی یا دیگر تغییرات نیاز داشت قبل از روز عکاسی هماهنگ کنید.
مدیریت و ترکیب رنگها
از عناصر بسیار مهم و موثر در خلق یک عکس صنعتی و با کیفیت ، رنگها هستند. یک عکاس صنعتی ماهر به خوبی با ترکیب رنگها ، هارمونی رنگها ، مدیریت و کنترل بیش از حد کنتراست و تباین آشنا است و با دقت و حساسیت فراوان با توجه به زمینه فعالیت شرکت یا کارخانه از مناسب ترین رنگها در دکور یا چیدمان برای تاثیرگذاری و جذب بیشتر مخاطب استفاده میکند.
تجهیزات
برای تهیه یک عکس صنعتی با کیفیت ، تجهیزات از جمله : سه پایه جزء لاینفک عکاسی است. برای عکاسی صنعتی حرفه ای باید از سه پایه استفاده شود در صورتی که به سه پایه دسترسی ندارید مطمئن شوید دوربین را در جای ثابت و بدون لرزش قرار داده اید.
عمق و وضوح عکس
آنچه در عکس ما به وضوح دیده میشود عمق عکس را تشکیل میدهد. نوردهی صحیح و چیدمان در عکس یکی از مهم ترین عوامل در به وجود آوردن عمق در عکس میباشند. چیدن اجزای دکور در نزدیکی دوربین یا فاصله دادن اجزا از دوربین باعث به وجود آمدن عمق بیشتری در عکس میشود. آنچه در عکس شما واضح تر و با کیفیت تر نشان داده شود مورد توجه بیشتری قرار میگیرد در نتیجه با قرار دادن نقطه وضوح بر روی سوژه اصلی عکس ، سوژه را در رأس نگاه ببینده قرار دهید و جذابیت عکس را چند برابر کنید.
برای یک عکاسی با کیفیت ، جذاب و تخصصی از محصولات که تاثیرگذاری خوبی بر مخاطبان داشته باشد و همهی ویژگیهای محصولات را به خوبی به نمایش بگذارد ما نیاز به لنزهای مختلف و مرتبط داریم. مسئلهی مهمی که اغلب در عکاسی صنعتی مطرح میشود و نقش مهمی را در این نوع عکاسی ایفا میکند این است که از چه لنزی در کجا استفاده کنیم یا به بیان بهتر کاربرد هر لنز در کجا است. یکی از مهم ترین ویژگیهای یک عکاس خوب این است که خاصیت و کاربرد هرلنز را به خوبی بشناسد و آگاه باشد که در کجا بهتر است از چه لنزی استفاده کند.
انواع لنز در عکاسی صنعتی
لنز نرمال
این نوع از لنزها برای انواع عکاسی ایده آل و کاربردی هستند. زاویه دید لنز نرمال مانند چشم انسان فضایی را پوشش میدهد و فاصله کانونی آن ۱۳۰ درجه است که در این میان ۴۵ درجه افقی و ۲۶ درجه عمودی را میتواند تشخیص دهد. از ویژگیهای مهم لنزهای نرمال سرعت و سریع بودنشان است. در واقع دیافراگم بالایی دارند و همین امر سبب میشود این لنزها برای عکاسی در محیطهای بسته و کم نور بسیار کاربردی و بی نظیر باشند. لنزهای نرمال یک پرسپکتیو طبیعی (منظره یا فضای چشم انداز دورنما) ایجاد میکنند که به آنچه چشم انسان میبیند بسیار شباهت دارد .
لنزهای تله
این نوع از لنزها فاصله کانونی بیشتری نسبت به لنزهای نرمال دارند به همین سبب از زاویه دید بسته تری نسبت به زاویه دید انسان برخوردارند و فضای محدودتری را عکسبرداری می کنند. لنزهای تله فاصله کانونی بالاتر از مقدار ۵۰ میلی متر دارند و دارای بزرگنمایی میباشند. هرچه فاصله کانونی یک لنز بیشتر باشد بزرگنمایی لنز به همان اندازه بیشتر میشود.
لنزهای واید
لنزهای واید نسبت به زاویه دید انسان زاویه دید بالاتری دارند و فاصله کانونی لنزهای واید در دوربینهای ۱۳۵ از مقدار ۵۰ میلی متر پایین تر است. هرچه فاصله کانونی یک لنز کمتر باشد میدان دید وسیع تری برای عکسبرداری ایجاد میشود. این نوع لنزها مناسب برای عکسبرداری در فضاهای محدود میباشند زیرا عکاس فضای کافی برای عکسبرداری از سوژه را ندارد و با لنزهای واید فضای بیشتری در قاب عکس قرار میگیرد.
خوب است بدانیم که بقیهی لنزهای موجود از ترکیب این سه نوع لنز به وجود می آیند که در اصطلاح لنزهای زوم گفته میشوند. مانند: تله واید ، تله تله ، نرمال تله ، واید واید ، واید نرمال
کاربردی ترین لنز در عکاسی صنعتی
زمانی که ما بخواهیم از فضای وسیع و بزرگی مانند کارخانه ها یا ابزارات و اجسام بزرگ عکاسی صنعتی انجام دهیم از لنزهای واید استفاده میکنیم زیرا خطوط صاف در مقابل لنز واید منحنی و اجسام کوچک موج دار و خمیده میشوند در نتیجه این نوع از لنزها برای عکسبرداری از اجسام کوچک یا نزدیک مناسب نیستند مگر در موارد خاص. این لنزها در عکاسی صنعتی عکسهای بسیار با کیفیت ، جذاب و گیرا را در اختیار ما میگذارد.
تفاوت عکاسی صنعتی با عکاسی تبلیغاتی
عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی به طور کلی یک هدف را دنبال میکنند و بسیار به هم نزدیک هستند. در عکاسی تبلیغاتی بیشتر به تبلیغ محصول و جذب مشتری می پردازند و این نوع عکاسی رنگ ، بو و اغراق بیشتری در تبلیغ محصولات دارد.
در عکاسی تبلیغاتی بیشتر به تبلیغات و جذب مخاطب توجه می شود تا به واقعیت محصول. برای مثال در عکس فوق می بینید با وجود خیسی صورت کودک چسب زخم هیچ آبی به خود جذب نکرده است. این تبلیغ اشاره به ضد آب بودن چسب زخم دارد.
اما در عکاسی صنعتی اطلاعات دقیق و کامل محصول از جمله : جنس ، رنگ ، اندازه ، کیفیت و… به نمایش گذاشته میشود. نگاه عکاس جدی و اغراقی در به نمایش آوردن ویژگی های محصول در عکاسی نمیباشد.
همانطور که در عکس فوق مشاهده میکنید عکس گرفته شده بدون اغراق و بزرگنمایی در هیچ یک از ویژگیهای محصول ، به معرفی و نمایش خصوصیات ظاهری محصول پرداخته است.
در آخر هم باید توجه داشته باشیم عکاسی صنعتی نیاز به تخصص ، دانش ، اطلاعات به روز و آبدیت دارد و هدفی را دنبال میکند که میل به برقرای ارتباط ، جذب مخاطب و تبلیغ محصولات دارد. خلاقیت ، پشتکار و دید متفاوت از عوامل مهم در عکاسی صنعتی هستند.