

هارمونی رنگ: همانطور که میدانید رنگها یکی از مهم ترین عناصر در طراحی لوگو هستند و نقش به سزایی برای تأثیرگذاری بر روی مخاطب دارند. در این بخش به هماهنگی یا هارمونی رنگ ها و پیرامون آن در طراحی لوگو می پردازیم:
اهمیت هماهنگی یا هارمونی رنگ ها در طراحی لوگو
چرخه رنگ
چرخه رنگ یک دایره رنگی یا یک نمودار دایره شکل است که شامل رنگ های اصلی یا اولیه، رنگ های ثانویه و رنگ های ترکیبی میشود. چرخه رنگ دسته بندی و ارتباط بین رنگ ها را مشخص و تشریح می کند.
نقش رنگ های اصلی یا اولیه در طراحی لوگو
رنگ های اصلی شامل قرمز، آبی، زرد می شود که این سه رنگ از ترکیب رنگ های دیگر به وجود نمی آیند بلکه مستقیماً از طبیعت گرفته شده است یا به عبارت دیگر جزء خالص ترین رنگ ها به شمارمی آیند. تمام رنگ های ثانویه و ترکیبی از ترکیب این سه رنگ تشکیل شده اند. در صورت استفاده از رنگ های اصلی در طراحی لوگو، یک لوگوی پرانرژی و قدرتمند را دراختیار داریم.
نقش رنگ های ثانویه در طراحی لوگو
رنگ های ثانویه ازترکیب مساوی دو رنگ اصلی تشکیل می شوند. این ترکیب باید به گونه ای انجام شود که رنگ بدست آمده متمایل به رنگ های تشکیل دهنده اش نباشد. رنگ های ثانویه عبارت اند از: آبی + زرد = سبز، زرد + قرمز= نارنجی ، قرمز+ آبی = بنفش
محل قرارگیری رنگ های ثانویه در چرخه رنگ میان دو رنگ اصلی تشکیل دهنده اش است. استفاده از رنگ های ثانویه در طراحی لوگو نشانگر هیجان و قدرت است.
نقش رنگ های ترکیبی در طراحی لوگو
رنگ های ترکیبی از ترکیب یک رنگ اصلی یا اولیه با یک رنگ ثانویه بدست می آید و محل قرارگیری رنگ های ترکیبی در چرخه رنگ میان دو رنگ تشکیل دهنده اش است. استفاده از رنگ های ترکیبی در طراحی لوگوها، یک لوگوی جذاب و گیرا را ایجاد می کند.
هارمونی رنگ ها در طراحی لوگو
هماهنگی یا هارمونی رنگ ها در طراحی لوگو را می توان یک آرایش یا چیدمان رنگ ها کنار یکدیگر دانست اما زمانی این چیدمان رنگ ها در طراحی لوگو لذت بخش خواهد بود که در تجارب بصری هماهنگی داشته باشد. این هماهنگی بیننده را مجذوب کرده و حس تعادل و نظم را در او ایجاد می کند. در اینجا به معرفی برخی از فرمول های هارمونی رنگ ها در طراحی لوگو می پردازیم:
هارمونی در طراحی لوگو براساس رنگ های مشابه یا هم جوار:
رنگ های مشابه به دسته های سه تایی رنگ ها گفته می شود که در چرخه رنگ کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در طراحی لوگو این رنگ ها به خوبی با هم مطاقبت دارند و طرح های آرام و ملایم را ایجاد می کنند. معمولاً در چنین ترکیب هایی یک رنگ از نظر مقدار بر دو رنگ دیگری برتری دارد. به عنوان مثال: (قرمز، قرمز- نارنجی، نارنجی)
نمونه طراحی لوگوهایی که براساس هارمونی رنگ های مشابه طراحی شده اند:
هارمونی در طراحی لوگو بر اساس رنگ های مکمل
رنگ های مکمل در چرخه رنگ درست در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند. این دسته از رنگ ها در طراحی لوگو بالاترین درجه تضاد یا تباین (کنتراست) و پایداری و ثبات را به وجود می آورند. به عنوان مثال (قرمز- سبز) ، (زرد – بنفش)
نمونه طراحی لوگوهایی که بر اساس هماهنگی رنگ های مکمل طراحی شده اند:
هارمونی در طراحی لوگو براساس رنگ های سه گانه
این رنگ ها در سه نقطه مساوی بر روی چرخه رنگ قرار گرفته اند (سه گوشه مثلث متساوی الاضلاع). در طراحی لوگو هارمونی در رنگ های سه گانه بسیار پرجنب وجوش و دارای هیجان است. اجازه دهید درطراحی لوگو در این هارمونی یکی از رنگ ها بر دو رنگ دیگر تسلط پیدا کند و مقدارش بیشتر باشد.
هارمونی در طراحی لوگو بر اساس تقسیم مکمل رنگ ها
این دسته از هارمونی رنگ ها از یک رنگ اصلی یا پایه و دو رنگ ثانویه تشکیل شده است. در سه گوشه یک مثلث متساوی الساقین بر روی چرخ رنگ قرار گرفته اند. در طراحی لوگو رنگ پایه، اصلی و رنگ های ثانویه برای برجسته کردن زوایا و ویژگی های یک لوگو استفاده می شود. میتوان از یک رنگ گرم و دو رنگ سرد یا بالعکس در طراحی لوگو استفاده شود.
هارمونی در طراحی لوگو براساس مکمل و مشابه بودن رنگ ها در کنار یکدیگر
الف) این رنگ ها بر روی چرخه رنگ به شکل مستطیل بوده و دو به دو با یکدیگر مکمل و مشابه هستند. در این هارمونی در طراحی لوگو باید به سرد و گرم بودن رنگ ها توجه ویژهای داشته باشیم و در طراحی لوگو تنوع بالایی در قراردادن رنگ ها کنار یکدیگر داریم.
ب) دراین هارمونی در طراحی لوگو رنگ ها بر روی چرخه رنگ به شکل مربع قرار گرفته اند و تقریباً شبیه به الگوی مستطیل است با این تفاوت که رنگ ها در چهار نقطه از چرخه رنگ با فاصله مساوی از یکدیگر هستند. اگر در طراحی، یک رنگ را پایه قرار دهید و تعادل بین رنگ های سرد و گرم را رعایت کنید در طراحی لوگو نتیجه خوبی کسب خواهید کرد.
و در آخر با توجه به اینکه رنگ ها بخشی از زمینه بصری ما هستند و نقش مهمی در طراحی لوگو دارند اما لوگوی طراحی شده باید به صورت سیاه – سفید و بدون رنگ پیام خود را به مخاطب منتقل کند و رنگ ها تنها، ویژگی های مهم یک لوگو را پررنگ تر خواهند کرد.