نقش رنگ در طراحی لوگو : لوگو طراحی نمادین از کسب و کار سازمان ها، شرکت ها یا افراد است که می تواند ترکیبی جالب و هوشمند با استفاده از اشکال، رنگ ها، تایپ و سایرعناصر باشد. یکی از مهم ترین عناصر موثر در طراحی لوگو رنگ ها هستند.
رنگ ها اساساً از دو نوع هستند: گرم و سرد. طراحان لوگو با توجه به ماهیت کسب و کار مشتری انتخاب عاقلانه ای از این دسته بندی ها و نقش رنگ در طراحی لوگو دارند به دلیل اینکه یک پیام از طریق لوگوی شرکت یا سازمان برای مشتریان ایجاد کنند.
نقش رنگ های گرم
قرمز، زرد، نارنجی، طلایی، صورتی: به دلیل اینکه تداعی کننده خورشید و آتش است در طراحی لوگو حس گرما را القا می کند.
نقش رنگ های سرد
آبی، سبز، بنفش، نقرهای، فیروزه ای: به دلیل اینکه یادآور آب، درختان و چمنزار است در طراحی لوگو حس سرما را منتقل می کند.
باید توجه داشته باشیم که در طراحی لوگو می توان از رنگ های مکمل، مشابه و ترکیب این دو استفاده کرد و با رعایت کنتراست وتعادل در طراحی لوگو می توان نتیجه خوبی کسب کرد.
قرمز
در طراحی لوگو به طور کلی قرمز رنگی جذاب، پرانرژی، قدرتمند همراه با شور و هیجان است. نقش رنگ قرمز در طراحی لوگوها متعلق به صنایع غذایی، زیبایی و سرگرمی است.
زرد
بیانگر شادی، نوآوری، احتیاط، انرژی و طراوت است و به شدت مورد استفاده برای برجسته کردن ویژگی های مهم در طراحی لوگو قرار می گیرد. رنگ زرد بیشترین استفاده را در طراحی لوگوها در صنعت خودرو و صنایع غذایی دارد.
نارنجی
انرژی، سر زندگی، تعادل گرمایی، خلاقیت و نیرو را در طراحی لوگو به همراه دارد. در بین لوگوها، صنایع خلاق به رنگ نارنجی ظاهر می شود.
صورتی
ملایمت، تفریح، ظرافت، زیبایی، شخصیت مونث و حس زنانگی را داراست به همین دلیل نقش رنگ صورتی در طراحی لوگوهای مربوط به زیبایی، مد و دیگر موارد استفاده می شود.
آبی
در طراحی لوگو رنگ آبی حس امنیت، اعتماد، آرامش، تخصص و صداقت را به همراه دارد. این رنگ توسط کسب و کارهای مختلف مربوط به امورمالی، صنعت دارویی، دولت و بانک ها و دیگر موارد استفاده می شود.
سبز
به طور عمده رنگ سبز در طراحی لوگوها نمایندهی طبیعت، رشد، تندرستی، پیشرفت، تجدید و فراوانی است. برای نشان دادن شرکت های سازگار با محیط زیست یا کارهای مربوط به کشاورزی، بازیافت، باغبانی و…در طراحی لوگو استفاده می شود.
بنفش
در طراحی لوگو رنگ بنفش نشان دهنده ی ثروت و قدرت است. به عنوان رنگی که تلفیقی از سرمای آبی با هیجان قرمز است رنگی سلطنتی است به خصوص در طراحی موارد لوکس و طراحی لوگوهای خاص از رنگ بنفش استفاده می شود.
سفید
سفید در طراحی لوگو رنگی خنثی است که دلالت بر خلوص دارد. بیانگر صلح، حسن نیت و پاکی است در طراحی لوگو برای رنگ پس زمینه انتخاب ایده آلی بوده و رنگ انرژی بخشی است اما در برخی از فرهنگ ها مانند ژاپن، سفید را نماد مرگ می دانند.
سیاه
نشان دهنده ی قدرت، رمز، ظرافت، پیچیدگی است. طراحی لوگوهای به رنگ سیاه معمولاً برای جوانان استفاده می شود و مخاطبان بالایی دارد. رنگ سیاه در طراحی لوگو رمز و راز را ایجاد می کند در حالی که اقتدار، کمال و ظرافت را در لوگو به نمایش می گذارد.
خاکستری
در طراحی لوگو رنگ خاکستری حس تعهد، احترام، محافظه کار و سازگازی را به همراه دارد. خاکستری بدون داشتن شخصیت خاص خود در طراحی لوگو رنگی خنثی و بی طرف است که اغلب در یک لوگو کنار رنگ های دیگر قرار می گیرد و مکمل خوبی در کنار رنگ های قرمز و صورتی است.