طراحی لوگو مونوگرام به گونه ای است که طراحان به جای ابداع یک نماد قابل تشخیص ( لوگو یا نشانه ) برای برند، از اولین حرف نام تجاری کمپانی یا برند به عنوان لوگو استفاده می کنند. در بعضی موارد اگر نام برند بیشتر از یک واژه باشد به چندین حروف اول واژه برای طراحی لوگو نیاز دارید. به طراحی لوگوهای زیر توجه کنید:
New balance
همانطور که می دانید طراحی لوگو این کمپانی به روش مونوگرام انجام شده است و با دیدن طراحی لوگو N سوالی که در ذهن مردم ایجاد می شود این است که کفش N توسط کدام برند تولید شده است؟
بسیاری از مردم نمی دانند نام کامل برند New balance چیست و با دیدن لوگو N مدت زمانی طول می کشد تا نام کامل کمپانی را به خاطر بیاورند. New balance یک شرکت آمریکایی تولید لوازم ورزشی می باشد و تفاوت آن با شرکتی مانند نایک در این موضوع است که مردم با دیدن طراحی لوگوی نایک به سرعت نام کمپانی در ذهنشان تداعی می شود و با دیدن لوگوی برند New balance برای یادآوری نام کمپانی باید مدتی فکر کنند و بدانید که بسیاری از مردم زحمت چنین کاری را به خود نمی دهند.
شرکت New balance در اصلاح طراحی لوگو خود این بار به جای یک حرف از دو حرف اول دو واژه ی نام برند خود استفاده کرده است.
EMBASSY SUITES HOTELS
حرف E به عنوان طراحی لوگو هتل زنجیره ای به نام امبسی سوئیتس استفاده شده است. اما نباید فراموش کرد که اگر از دو یا سه حرف اول واژه های نام تجاری این هتل در طراحی لوگوی آن استفاده میشد ، لوگویی جذاب و منحصر به فرد از نماینده یک هتل زنجیره ای در بین مردم می بود.
در طراحی این لوگو به دلیل اینکه نام کمپانی از یک واژه کلی تشکیل شده است ، این شرکت تنها از حرف f به عنوان لوگوی خود استفاده می کند.
DOUBLETREE
در سویی دیگر هتل های دابل تری قرار دارند که طراحی لوگوی این هتل به روشی بسیار زیرکانه بیانگر این موضوع است که اگر طراحی لوگو ما روشن و واضح نیست به نام کمپانی توجه کنید. این برند با زیرکی از روالی منطقی بهره گرفته است، با خواندن نام کمپانی متوجه خواهید شد که طراحی لوگو این هتل ها از دو حرف D تشکیل شده است. در غیر این صورت لوگو را به شکل دو راکت پینگ پنگ می بینید.
به تازگی دابل تری طراحی لوگو خود را اصلاح کرده و به جای دو درخت از یک درخت در لوگوی خود استفاده می کند همچنین تنها یک حرف D برای واژه Double طراحی شده است.
سوال ایجاد شده این است که اگر معنای نام کمپانی دو درخت می باشد ، چرا یک درخت در لوگو استفاده شده و چرا درخت قبل از حرف D طراحی شده است؟
در واقع می توان گفت این یک لوگوی پیام رسان نیست که بتوان در نگاه اول مفهوم و معنای آن را درک کرد.
توجه داشته باشید که که باید یک ایده بصری در نخستین نگاه پیام یا شعار برند را به مخاطبان القا کند و مانند یک معما برای حل آن به زمان نیازی نباشد.