کاربردهای طراحی لوگو : همانطور که در مبحث طراحی لوگو اشاره شد زمانی که زبان قاصر به برقراری ارتباط است. از علائم ، اشکال ، نماد ، نشانه و عناصر بصری استفاده می شود. هدف اصلی از لوگو ،یا به عبارتی یکی از کاربردهای طراحی لوگو انتقال سریع معانی و مفاهیم به بیننده می باشد. در دنیای امروزی ، هر نشانه کاربرد خاصی دارد. نمادها به سه دسته تجاری ، فرهنگی و اظهاری تقسیم می شوند.
طراحی نمادهای اظهاری
طراحی اینگونه از نماد و نشانه ها برای بیان و اظهار مطلبی با اجتناب از نوشتار و گفتار می باشد مثلا زمانی که با یک نماد در تابلو راهنمایی و رانندگی ، مخاطبان (با فرهنگ و زبان غیر یکسان) به مکانی راهنمایی می شوند از نمادهای اظهاری استفاده شده است. در طراحی این نوع از نماد یا نشانه ها انتقال مفاهیم و معانی معمولا به سرعت و مختصر اتفاق می افتد.
طراحی لوگو یا نماد تجاری
این دسته از نمادها به لوگو شهرت دارند. طراحی لوگو برای تجارت های تازه تاسیس درجهت ایجاد هویت بصری برای شرکت ها یا سازمان ها می باشد. طراحی لوگو یکی از عوامل موثر برای حضور و ماندگاری موسسات یا کمپانی ها در بین رقبا است. همچنین طراحی این نوع از لوگوها نیاز به طراحی متخصص و کارشناس طراحی لوگو دارد زیرا پیام و شخصیت یک برند باید در لوگو به وضوح دیده شود.
طراحی لوگو یا نماد فرهنگی
لوگو فرهنگی معمولا برای سازمان های فرهنگی و بیان رویداد یا حادثه های فرهنگی انجام می شود. برای مثال لوگوی بزرگداشت فارابی و لوگوهایی از این قبیل که استفاده تجاری نداشته و فقط در حوزه های خاص استفاده می شود جزء لوگوهای فرهنگی محسوب می شوند.
چند روش انتخاب و طراحی لوگوی مناسب
لوگو با سود دهی مستقیم
یکی دیگر از کاربردهای طراحی لوگو ارتباط مستقیم با مخاطبان و جذب بالای متقاضیان می باشد. این سود دهی را یا خود محصول ایجاد می کند یا اجزای تشکلیل دهنده ی بازاریابی که مهم ترین آن لوگو می باشد ایجاد می کند.
ایجاد ابزار ارتباطی و انتقال پیام در طراحی لوگو با مخاطبان
یکی از اهداف لوگو انتقال پیام برند یا کمپانی به مخاطبان می باشد. چنین لوگویی احساسات مخاطب را درگیر کرده و مخاطبان را به طور غیرمستقیم به بیان این احساسات مجبور می کند.
به کارگیری خلاقیت در طراحی لوگو
تمام روش های نوین و خلاقانه در لوگو باعث می شود لوگویی خاص و منحصر به فرد در اختیار داشته باشیم. همچنین طراحی لوگویی جذاب برگرفته از اتودهای متفاوت می باشد.
تاثیرات تگ لاین ها در لوگو
یک جمله یا شعار موثر در لوگو و قرارگیری آن در کنار طرح اصلی لوگو میزان تاثیرگذاری را بر مخاطبان افزایش می دهد. استفاده از تگ لاین ها متقاضیان را با سبک تولیدات برند آشنا می کند. به عنوان مثال تگ لاین برند فولکس واگن “کوچک فکر کنید” و تگ لاین برند پورشه “جایگزینی نیست” می باشد.
در پایان باید توجه داشته باشیم برای لوگوی منحصر به فرد ، خاص و متفاوت و به کارگیری تمامی کاربردهای لوگو باید توضیحات بالا را در نظر داشته باشیم و به بهترین نحو از آن در طراحی لوگو خود استفاده کنیم.