نقد طراحی لوگو به معنای آسیب شناسی بعد از طراحی ، انتشار و استفاده از لوگو با هدف ارتقا کارکرد و تاثیرگذار بیشتر بر مخاطبان صورت می گیرد. در دنیای مملو از رقابت بین برندها و شرکت های معروف و مشهور طراحی لوگو اصلی ترین نماد برای شناسایی برندها می باشد و عمده ترین نقش را در این میدان بازی می کند. به عبارت دیگر طراحی لوگو هرچه قدر قدرتمند تر باشد اصیل ترین نماد ظاهری را برای یک برند ایجاد می کند. نقد طراحی لوگو سنجیدن اعتبار و ارزش برند و لوگو می باشد.
روش های نقد طراحی لوگو
جذابیت و زیبایی در طراحی لوگو
زیبایی و منحصر به فرد بودن اولین عنصر موثر در لوگو می باشد. یک لوگوی چشمگیر ، جذاب و حرفه ای دارای رنگ ها ، اشکال و خطوط متقارن ، متناسب و دلفریب می باشد. همچنین لوگوها براساس اصول ، استاندارهای جهانی و زیباشناسی طراحی شده اند.
بسیاری از لوگوهای مشهور در دنیا نیاز دارند تا با نگاهی دوباره از فیلتر زیباشناسی عبور کنند.
مرتبط بودن لوگو با برند
ارتباط بین لوگو و برندها به دو روش زیر می باشد:
ارتباط با زمینه فعالیت برند
به این معنی است که لوگو زمینه کاری برند یا شرکت را شرح می دهد. برای مثال زمانی که با یک لوگو به شکل بشر آزمایشگاهی رو به رو می شویم مطمعنا دریافت خواهیم کرد که قرار است اطلاعات یک آزمایشگاه را از طریق این لوگو دریافت کنیم.
ارتباط با شعار سازمانی
در بعضی موارد لوگوها بدون اینکه به زمینه فعالیت برندها اشاره کنند شعاری را به صورت رمزآلود به تصویر می کشند. برای نمونه هر مخاطبی که با لوگوی هیوندا رو به رو می شود این دریافت را دارد که لوگوی هیوندا حرف H را به نمایش گذاشته است ولی در واقع اینگونه نیست این طراحی لوگو نماد دو مرد در حال دست دادن می باشد که یکی نماینده مشتری و دیگری نماینده صاحب برند هیوندا است.
جامع بودن طراحی لوگو
یک طراحی لوگوی با کیفیت باید دربرگیرنده ی تمامی ویژگی های برند باشد تا با اضافه شدن یا کم شدن زمینه فعالیت ها ، کمپانی با مشکل رو به رو نشود.
مطابقت داشتن برند با نوع طراحی لوگو
منظور از تطابق بین برند با نوع طراحی لوگو این است که اگر ما برندی رسمی در اختیار داریم باید سبک طراحی لوگو هم رسمی انجام شود یا اگر بخواهیم برای برندی که محصولات فانتزی تولید می کند طراحی لوگو انجام دهیم باید از خطوط و اشکال فانتزی در طراحی لوگو استفاده کنیم.
میزان فروش از طریق لوگو
آیا افرادی هستند که با لوگوی شما ارتباط برقرار نکنند ولی اقدام به خرید از برند شما کنند؟
شاید این موضوع عجیب باشد اما واقعیت دارد همانگونه که لوگوی اپل برای این برند می فروشد ممکن است بعضی از لوگوها به دلیل اینکه ارتباط خوبی با مخاطب برقرار نمی کنند مانع فروش برند شوند.
پنج موردی که در مطلب بالا ذکر شد از موارد ضروری در لوگو می باشند که هر چند سال یکبار در طراحی لوگو باید مورد نقد و بررسی قرار بگیرند تا نوع عملکرد لوگو برآورد شود و در هرجا که عملکرد ضعیفی دارد طراحی مجدد لوگو انجام شود.