

پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو (قسمت چهارم) : در هر دوره زمانی لوگوها در معرفی و هویت بخشیدن به کسب و کار و تجارت های مختلف نقش به سزایی را ایفا کرده اند و اغلب در مرکز توجه افراد و کارفرمایان قرار گرفته اند. همچنین تمام برندهای شکست خورده اولین عنصر موثر در عدم موفقیت را لوگوی غیرحرفه ای و مبتدی می دانند. به تعبیری طراحی لوگوها علاوه بر اینکه باید در راستای مینیمالیستی (ساده گرایی) حرکت کند ، ضروری است که از جزئیات و نکته های ارزشمندی هم تشکیل شوند. یک طراحی لوگو خوب ، مطلوب و ارزشمند همانطور که به طور صریح و مستقیم پیام خود را بیان می کند ، باید به روشی رمزآلود مخاطبان را وادار به تفکر هم کند. یکی از مهم ترین عناصر در طراحی لوگو موفق به موازات پیش بردن ساده گرایی و رمز آلود بودن طرح می باشد. طی مقالات قبلی مراحل طراحی اولیه ، نقش فاصله گذاری مناسب ، طراحی گرافیکی و پیرامون آنها در طراحی لوگو بیان شد. در این مقاله به جنبه های دیگر طراحی لوگو می پردازیم.
طراحی گرافیکی در لوگو
۱۷- تاثیر رنگ ها در طراحی لوگو
به طور کلی در چهارچوب مبنی بر طراحی ، لوگوها به دو طراحی در زمینه سیاه – سفید و رنگی نیاز دارند. اگر در طراحی لوگویتان رنگ ها عامل انتقال مفهومی به مخاطبان هستند ، در نظر داشته باشید که ممکن است در تبلیغاتی لوگوی شما ب صورت سیاه – سفید استفاده شود ، در این صورت چگونه لوگو مفهوم را منعکس کند؟ لذا لوگوی خود را به صورت سیاه و سفید طراحی کنید و اطمینان حاصل کنید که لوگوی شما بدون رنگ مفاهیم و پیام ها را به مخاطبین انتقال می دهد ، سپس رنگ متناسب با زمینه فعالیت برند یا شرکت را در طراحی لوگو به کار ببرید. توجه داشته باشید که رنگ ها تنها برای برجسته تر کردن ویژگی های مهم لوگو اهمیت دارند.
۱۸- تجربی عمل کنید.
در طراحی لوگو هیچگاه خود را محدود به قوانین و چهارچوب ها نکنید. در نظر داشتن اینکه مجبور هستید با مفاهیم رسمی مبنی بر طراحی لوگو اتود بزنید و اینکه لوگوها چه کاری انجام می دهند ، دیگر خلاقیت در طراحی شما نقشی ندارد. به عنوان مثال طراحی لوگو Cut & Splice همواره در حال تغییر و تبدیل می باشد و هرگز دوبار به یک شکل نبوده است.
نوین و مدرن بودن ساختار طراحی لوگو
۱۹- در ساختار لوگوی خود بیشتر از دو فونت استفاده نکنید.
بدیهی است که در این زمینه همیشه استثناهایی وجود دارد اما به عنوان یک اصل کلی ، اگر طراحی لوگویی واضح و منظم در نظر دارید خود را به یک یا دو سبک از حروف محدود کنید.
۲۰- طراحی لوگو بر روی پس زمینه تیره
طراحی لوگو بر روی پس زمینه سفید ممکن است بسیار جذاب و منحصر به فرد به نظر آید ، اما بدانید که مشتری شما مدتی بعد باز می گردد و خواستار طراحی لوگو مجدد بر روی پس زمینه تیره می شود. به عنوان مثال لوگوی یوتوب به خوبی بر روی هر پس زمینه ای چه روشن و چه تیره کارایی دارد.
۲۱- متناسب با گرایش ها طراحی کنید.
توجه به تمایلات و گرایش های مخاطبین در هر کسب و کاری به معنی پیروی کورکورانه از آن نیست. با روشی که برای مخالفت با گرایش ها و شکستن قوانین از آن استفاده می کنید ( با شروع گرایش جدید) ، میتوانید دوباره هم مسیر گرایش قبلی در طراحی لوگو خود شوید.
۲۲- استفاده از تکنیک “کاهش” در طراحی لوگو
استفاده از تکنیک کاهش Subtraction)) روشی عالی برای از بین بردن افزونگی در هر طراحی خلاقانه می باشد. تکنیک کاهش بدین معناست که به طور مستمر از خودتان سوال کنید: “آیا لوگو مفهوم مورد نظر را انتقال می دهد؟” ، “آیا در ساختار طراحی لوگو زیاده روی شده است؟” ، “آیا با زمینه فعالیت کارفرما هماهنگی دارد؟” همه ی سوال های این چنینی سبب می شود تا لوگوی شما در عین اینکه جذاب و منحصر به فرد طراحی شده است ، ساده هم باشد. با گذشت زمان بسیاری از طراحی لوگوها ساده شده اند ، به عنوان مثال به طرحی اخیر وندی (Wendy) توجه کنید.
۲۳- اگر در طراحی اولیه خود شک دارید ، آن را رها کنید.
اگر نمی توانید جزئی از ساختار طراحی لوگوی خود را توجیه منطقی کنید ، زمان آن رسیده است که آن را از ترکیب کلی حذف کنید. هنگامی که طراحی لوگو شما در ساده ترین حالت خود می باشد ، بدانید که در بهترین و قوی ترین حالت قرار گرفته است.
۲۴- نباید طراحی لوگو شما وظایف زیادی را انجام دهد.
یک طراحی لوگو موفق ، مسئول این نمی باشد که تمام جنبه های تاریخی شرکت یا برند را تبیین کند یا تمام محصولات و سازه های کمپانی را شرح دهد. به عنوان مثال شرکت اپل که میان شرکت های کامپیوتری قرار گرفته است ، طراحی لوگوی آن نشان دهنده ی کامپیوتر یا موبایل نمی باشد. همچنین رستوران زنجیره ای مک دونالد در لوگوی خود اشاره ای به غذا و خوراکی ها ندارد. در واقع یک طراحی لوگوی حرفه ای مستلزم این نمی باشد که به طور حتم نمایش دهنده ی محصولات شرکت یا سازمان باشد.
۲۵- نسخه ای قفل شده (Luck up version) ایجاد کنید.
اغلب لوگوها با شعاری همراه هستند که پیامی از عنوان تجاری را منتقل می کنند. به عنوان مثال لوگوی نایک تجهیزات Swoosh را به همراه دارد که معمولا عبارت “Just Do It” همیشه در زیر آن دیده می شود. به تعبیری هر دو عنصر می توانند به طور مستقل و جداگانه پیام خود را انتقال دهند اما زمانی که در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته می شوند ، در قالب یک “Lock up” نقش ایفا می کنند. این در حالی است که هر دو عنصر یک حس انسجام را میان خود القا کنند ؛ در نتیجه در طراحی لوگو خود برای انتقال پیام برند به شعار وابسته نباشید. طراحی لوگوی شما نباید لزوما تصویری از شعار باشد بلکه هر دو باید به طور برابر در طراحی لوگو دیده شوند و مکمل یکدیگر باشند.
۲۶- لوگو خود را پاسخگو طراحی کنید.
همیشه کوچک یا بزرگ کردن لوگو بر اساس متن یا شعار پاسخگو نمی باشد. بیشتر اوقات با استفاده از لوگوها در وب سایت یا برنامه های مختلف ، هنگامی که فضای متن و قابلیت های شعار یا پیام افزایش یابد ممکن است نیاز داشته باشید جزئیات بیشتری به خود گرافیک لوگو اضافه کنید.
قابلیت های مختلف طراحی لوگو
۲۷- نسخه هایی در اندازه های مختلف ایجاد کنید.
در نظر می گیریم که لوگوی شما جذاب ، حرفه ای و خیره کننده طراحی شده است ، در این صورت کافی است در یک صفحه نمایش ۲۴ اینچی و HD لوگو را تا ۱۰۰ پیکسل کوچک کنید. چه لوگویی مشاهده می کنید؟ طراحی لوگوی بد رنگ ، بی کیفیت و کمی گنگ. در نتیجه اندازه های مختلف را برای طراحی لوگوی خود امتحان کنید و هنگام پیاده سازی لوگو در برنامه های طراحی ، در ساختار لوگو تغییر مقیاس اعمال کنید و مشاهده کنید که در بزرگ ترین و کوچکترین حالت ، لوگوی شما چه تصویری را به نمایش می گذارد.
۲۸- انواع گوناگون غیرچاپی از لوگو تهیه نمائید.
علاوه بر چاپ نیاز دارید عملکرد لوگو را بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ، تلفن همراه و دیگر کاربردهای دنیای واقعی از چاپ بر روی یک لباس و ماگ گرفته تا چاپ بر روی تابلو و بیلبوردهای تبلیغاتی بررسی کنید. نتیجه این بررسی ها را به مشتری خود بازگو کنید تا متقاضیان بدانند حتی راستای استفاده از طراحی لوگوی مشتری را از بزرگترین حالت تا کوچکترین حالت که استفاده از لوگو در مُهرها می باشد را بررسی خواهید کرد. همچنین در نظر داشته باشید که نسخه ای واضح و greyscale از لوگو مانند یک نشان یا مدال برای مشتری ایجاد کنید. در واقع بدانید که راهی طولانی برای اثبات این موضوع به مشتریان پیش رو دارید.
۲۹- طراحی لوگو را از تغییرات آتی بی نیاز کنید.
اغلب طراحی لوگوهای موفق در مدت زمان طولانی طی چندین سال مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه از حروف ، سبک ها و فونت های مد روز استفاده نکنید. در واقع شما نمی دانید که طی سی سال آینده شرکت مورد نظر چه نوع تجارتی را دنبال می کند. به عنوان مثال بیشتر خصوصیات شرکت shell و Kellogg’s در طول زمان تغییر کرده است اما طراحی لوگو این برندها به دلیل مدرن و انعطاف پذیر بودن تغییر نکرده است و با توجه به نوع تجارت برند در هر دوره ی زمانی لوگوی آن ها هویت ، شخصیت و نماینده کمپانی بوده اند. باید در طراحی لوگو از عناصر با دوام و متفکرانه استفاده کنید ؛ زیرا ممکن است در آینده نیاز به سازگاری با فرمت های تصویری تاکنون ناشناخته داشته باشند.
قسمت پنجم چند پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو در مقاله بعدی ارائه می شود.