

پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو (قسمت ششم) : طی مقالات قبلی عناصر مهم و تاثیرگذار در طراحی لوگو بیان شد. با توجه به نکات آموزنده ذکر شده ، دریافت خواهیم کرد که طراحی لوگو پروسه و روندی چند مرحله ای است که نیاز به متخصصان طراحی ، ایده پردازی و برنامه ریزی دارند. همچنین برای یک طراحی لوگو ایده آل ضروری است که طراحان ماهر حداقل سی سال آینده تجاری یک برند یا کسب و کاری را در نظر بگیرند. باید بدانید که رعایت تمام نکات ذکر شده و تمرین زیاد از شما یک طراح خلاق ، مبتکر و حاذق می سازد. در قسمت آخر مقاله چند پیشنهاد تخصصی در طراحی لوگو قصد داریم عناصر مختلف ، روانشناسی اشکال و رنگ های مختلف و الهام گرفتن از بهترین طرح ها را بیان کنیم ، همچنین یکی از مهم ترین این عناصر راهنماهای سبکی می باشد. سه مرحله از راهنماهای سبکی که عبارت اند از طراحی راهنمای سبکی لوگو ، تعیین اندازه و مقیاس ، رایزنی در موقعیت یابی را در قسمت پنجم بیان کردیم. حال در این مقاله به ادامه مبحث راهنماهایی سبکی و مرحله توصیه های مفید می پردازیم.
راهنماهای سبکی
۳۷- رایزنی در فاصله گذاری طراحی لوگو
مقدار فضای اطراف طراحی لوگو را در نظر بگیرید و سعی بر این داشته باشید که این فضا را بدون واحدهای اندازه گیری توضیح دهید. به عنوان مثال فضای پایین طراحی لوگو باید یک چهارم عرض آن باشد ؛ این امر تضمینی است بر اینکه لوگو در هر اندازه ای که استفاده شود ، فضای صحیح اطراف آن به راحتی قابل محاسبه و مقایسه می باشد.
۳۸- نبایدها را در طراحی لوگو مشخص کنید.
اگر شیوه یا روشی وجود دارد که نباید در لوگو استفاده شود اطمینان حاصل کنید که آن را مشخص کرده اید. دلیل اصلی برای ایجاد راهنمای سبکی ، اطمینان از این موضوع است که لوگوی شما تا همیشه ثابت باقی می ماند. پس توضیح جامع و کاملی از لوگوی خود داشته باشید تا لوگوی شما به اشتباه تفسیر نشود و اهداف خود را از ایجاد این طراحی لوگو بیان کنید و با مثال هایی صریح روند کاری خود را روشن سازید.
توصیه های مفید
۳۹- فلوچارت طراحی لوگو را دانلود کنید.
اگر تاکنون مطمئن به ایجاد یک لوگوی جذاب نشده اید و روند طراحی لوگو را نمی دانید. بهتر است فلوچارت طراحی لوگو را دانلود کنید ؛ تا در هر زمانی با دنبال کردن گام به گام مراحل فلوچارت قدرتمند و بی قص جانسون بانکس ، طراحی لوگو جذاب و فریبنده ای را انجام دهید.
۴۰- اجتناب از سرقت ادبی
دلایل اخلاقی روشنی وجود دارد مبنی بر اینکه با سرقت ادبی یا عناصر استفاده شده در لوگوها ، علاوه بر اینکه هویت یک برند به یغما و تاراج می رود ، تعدادی از مردم وجود دارند که سرگرمی آن ها جستجوی تاجران لوگو سارق می باشد. از این پس سرقت ادبی و عناصر از لوگوها به سرعت کشف خواهد شد. به عنوان مثال می توان یکی از بدترین متخلفان در این زمینه را شرکت Logo Thief دانست.
۴۱- استفاده از قالب (Template) رایگان برای رسانه های اجتماعی
گاهی قراردادن طراحی لوگو شما در قالب های مربعی که اغلب در رسانه های اجتماعی استفاده می شوند ، باعث تغییر و برش طرح شما شده و چیدمان آن را بهم میزند. بنابراین Wickie Media ، قالب های آماده فتوشاپ را در اختیارتان قرار می دهد و روند طراحی لوگو را آسان تر می کند. این قالب ها به شما کمک می کنند تا پیش نمایش آنچه طراحی لوگو شما در رسانه های اجتماعی به نظر می رسد را مشاهده کنید. این سندها برای Photoshop CC است و با تولید کننده ی assets تصویر می توانید به منظور ساخت یک ظاهر پایدار ، تمام فایل ها را ارسال کنید تا آواتار و کاورهای هنری خود را برای تمام وب سایت های اجتماعی آپ لود کنید.
۴۲- روانشناسی اشکال مختلف در طراحی لوگو
اشکال استفاده شده در طراحی لوگوهای موفق و قدرتمند به صورت شانسی و اتفاقی انتخاب نشده اند. نمادهای برگفته شده از انواع اشکال مانند دوایره ، مثلث ها و غیره هرکدام تاثیرگذاری مجزا و منحصر به فردی بر مخاطبان دارند. به عنوان مثال اشکال منحنی شکل مانند دایره حس آرامش ، سازگاری و انعطاف پذیری را به مخاطبان القا می کنند ، در صورتی که اشکالی مانند مربع ، مستطیل و شکل های گوشه دار حس قدرت ، تحکم و چهارچوب را به مخاطب منتقل می کند.
۴۳- روانشناسی رنگ های مختلف در طراحی لوگو
همانطور که می دانید آشنایی با چرخه ، هارمونی و کنتراست رنگ ها یکی از ضروریات مهم در طراحی لوگو می باشد. استفاده از رنگ های موثر می تواند لایه های چند گانه ی مفهومی را تشکیل دهد. به عنوان مثال رنگ های هم جوار در چرخه رنگ ، رنگ های مشابه نام دارند. در حالی که رنگ هایی که در چرخه رنگ مقابل یکدیگر قرار گرفته اند ، به عنوان رنگ های مکمل شناخته می شوند. چیدمان رنگ ها در کنار یکدیگر را جدی بگیرید و توجه داشته باشید که لوگوی شما بدون رنگ ، معنا و شعار خود را به مخاطبان تبیین و تفهیم کند.
۴۴- الهام گرفتن از بهترین طراحی لوگوها در سطح جهان
در راستای این امر کتاب ۵۰ لوگوی برتر تا به امروز (The 50 Best Logos Ever) را معرفی می کنیم. این کتاب یک راهنمای کامل در جهت آشنایی با ویژگی های مختلف بهترین طراحی لوگوها در سطح جهانی می باشد. حتی اگر علاقه ای زودگذر و کمرنگ به طراحی لوگو داشته باشید ، با مطالعه سیر تکاملی کوکاکولا در طول ۱۲۵ سال و هویت آن ، می توانید با علاقه به طراحی گرافیکی روی آورید. تاکنون به طراحی لوگو پنگوئن توجه کرده اید؟ یا لوگو شل در سال ۱۹۰۱ به چه شکل بوده است؟
این کتاب بیش از ۱۸۰ صفحه ، مبدا و منشاء بزرگترین نمونه های جهانی طراحی لوگو را تشریح می کند. همچنین با موفق ترین و بزرگ ترین طراحان لوگو همچو راب جانوف (طراح لوگو اپل) و لیندور لیدر (طراح لوگو فیدکس) در پیرامون روند و تکنیک های استفاده شده در طراحی لوگویشان مصاحبه کرده است.
همانطور که در بالا گفته شد ایده گرفتن از طراحی لوگوهای موفق ، قدرتمند و تمرین زیاد شما را به یک طراح ماهر ، مبتکر و حرفه ای تبدیل می کند.
امیدواریم در این شش قسمت مقاله چند پیشنهاد تخصصی ، طراحی لوگو را از تمام جهات و زوایا بررسی کرده باشیم و نهایت آموزش و لذت را برده باشید.